Hej,

Vi bor i ett hus med källare från 70 talet, stora delar av vattensystemet är orignal men det har förnyats på sina håll, ex nybyggt kök och toalett(entréplan).

Tidvis när man drar på varmvatten i kök och toalett så börjar det väsnas rejält i ledningarna och det vibrerar så pass att man kan känna det svagt i föttern. Trycket på varmvattnet är lågt undertiden som det tjuter. Efter ca 10-15 sekunder slutar det i regel och då återkommer trycket på varmvattnet.

Vattnet kommer in via en tjock gummislang i källaren där det går vidare via original rör(koppar) till pelletsspannan.

Någon idé på vad detta kan bero på och vad som behöver åtgärdas?

MVH
 
Hej,

När jag bodde i lägenhet så uppkom liknande problem pga en dålig blandare. Så mitt tips är att lyssna med stetoskop på rören när ljudet uppkommer för att komma närmare källan till ljudet.
 
Kan tilläga att vår uppfattning är att problemet endast kommer när man drar på vattnet på 2 kranar samtidigt, i detta fallet toalett och kök.

Mawe85, bra förslag, vi har 3 kranar på entréplan, 2 blandare för vask och en dusch om det beror på en blandare borde vi kunna reda ut vilken om nu inte problemet hinner försvinna innan vi kört test.
 
Vi har nu provat följande :

Dra på toalett-vask-blandare och köks-blandare
Dra på toalett-dusch-blandare och köks-blandare
Dra på toalett-dusch-blandare och toalett-vaks-blandare

I samtliga fall uppstår ljudet och vibrationerna!? Så det borde betyda att felet inte beror på en blandare?
 
Backventilen?
 
Har inte felsökt detta vidare än men det har ändå dykt upp lite mer information.

Filtren i kranarna behvöde avkalkas så jag lade dessa i Kalkbort bad. Det jag då uppmärksammade var att när man drar på 1 kran på full ös värme så uppstår väsendet direkt. Jag misstänker att det blir ett högre flöde på vattnet när filtret är borta. Det är också bara när man kör varmvatten som problemet uppstår.

Backventil? Hur reder jag ut dom det är denna som ställer till det?
 
S snowjim skrev:
Har inte felsökt detta vidare än men det har ändå dykt upp lite mer information.

Filtren i kranarna behvöde avkalkas så jag lade dessa i Kalkbort bad. Det jag då uppmärksammade var att när man drar på 1 kran på full ös värme så uppstår väsendet direkt. Jag misstänker att det blir ett högre flöde på vattnet när filtret är borta. Det är också bara när man kör varmvatten som problemet uppstår.

Backventil? Hur reder jag ut dom det är denna som ställer till det?
Har du provat att lyssna på rören med ett stetoskop som jag föreslog?

Vår backventil sitter nära vattenmätaren i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.