Hej!

I vårt hus från 70-talet har vi problem med värmerören till radiatorerna. Bjälklagen är av lättbetong och rören är nedfrästa och ingjutna. Kanske för grunt (?) men så är det. I stråken är i dag yttemperaturen på bjälklaget 36-39 grader vid vattentemperaturen 48 grader. Som varmast kan vattnet vara 55 grader enligt Vattenfall (fjärrvärme) så det kanske då kan bli motsvarande varmare yttemperatur.

Värmen har tidigare lokalt och i stråk med bredd ca 10 cm missfärgat linoleum- och korkgolv som varit direktlimmade. Befintliga trägolv mår inte heller bra över rörstråken utan har där och där delat sig i skarvarna.

Nu vill vi helst lägga nya trägolv och måste därför finna en lösning så inte de nya trägolven också skadas av värmen. Ser att trägolv vill ha 27 grader som mest men gäller den siffran själva underlaget eller ytan på färdigt trägolv?

Har någon bra idéer på hur vi på bästa vis kan minska värmen uppåt mot trägolvet? Att sprida värmen ut för att minska lokal påverkan kanske skulle räcka. Lösningen bör inte bygga för mycket naturligtvis.

Jag hade några idéer enligt nedan som ni gärna får komplettera och kommentera:


-- Cellplastisolering min 150 KN/m2. Hur tunt? Typ?

-- Knottrig fuktmatta t ex Tarkett Tarkolay underst skulle ge ett luftskikt. Tarkett säger att det inte är en lösning men jag trodde det kunde sprida värmen sidledes. Pergo har också en knottrig fuktmatta såg jag.

-- Aluminiumplåt (typ golvvärmeplåt) för att sprida värmen sidledes. Hur varma blir förresten ytan på dessa golvvärmeplåtar i ett vanligt golvvärmesystem?

-- Undergolv typ Forbo QuickFit? (HDF+foam+HDF)

-- Sänka vattentemperaturen och byta till radiatorer med större area. Hur många grader lägre vattentemperatur kan man uppnå?

-- Skillnad med 4 mm foam i stället för 3 mm?

-- EQinsulation -- polyetenskum med polyetenfolie i mitten?

-- ...

Tacksam för alla svar! //Anders
 
Redigerat:
Lägg dit nånting som sprider värmen (aluminiumplåt?) om det inte ryms isolering runt rören.
 
Bila fram rören och isolera + (tjock)aluminiumplåt.

Protte
 
Försök i första hand fördela och sprida värmen så den kommer till nytta, ifall du isolerar går värmen åt i alla fall men du får ingen nytta av den, det kan t.o.m bli så att om du har innomhusgivare så shuntas det ut varmare cirkulationsvatten till de olycksaliga rören i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.