Jag har golvvärmeslingor ingjutna i golvet på min källare. Dessa är helt nya och sitter kopplade till en Uponor fördelare med pump och shunt. Inget är kopplat till denna, dvs ingen värme ännu.
På övervåningen sitter vanliga radiatorer och en av de slingor som finns vid värmepumpen går ner i källare och de två kopparrören sticker ut strax under takhöjd i källaren.
Allt jag i teorin behöver göra är alltså att koppla ihop fördelaren för golvvärmen med rören som kommer ner (och såklart vrida på flödet på den slingan som går i källaren nu som ju är avstängd).

MEN, jag funderar på hur viktigt det är att försöka undvika luft i slingan. Om jag skulle dra rör från fördelaren för golvvärmen (som ju sitter nära golvet) upp i taket på källaren och sedan 3 dm ned igen för att ansluta till slingan, kommer jag få problem med att jag kan ha skapat en luftficka?

Denna bild försöker visa det, dvs får jag problem om jag drar som med blått (i taket, dvs bjälklaget) och därmed får försöka dra det som grönt (vilket innebär i en innervägg)?
 
  • ror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sägs att det inte är optimalt att dra rören till en fördelare som sitter under då det finns risk för luft. Men just så har jag själv gjort. Spolade varje slinga noga med tappvatten så att all luft försvann. Rummen och slingorna är varma så det fungerar då ännu! :)
 
Golvärmen är ju i sutterängplan/källare och värmepanna på övervåningen så jag har inte så mycket val utan att ha golvvärmefördelaren under pannan.
Det jag funderar på är om det är dumt att ha "böjen" upp i taket där det antagligen kan blir svårt att lufta av. Har jag inte det så kommer ju luften upp till pannan till sist och kan luftas ur (det som eventuellt hamnar i golvvärmefördelaren kan man ju luft ur där).
 
Det är ju bara att du sätter en luftningsnippel på den högsta punkten så är det ju inga problem att lufta systemet.
Jag installerade golvvärme i mitt hus förra året och i avvaktan på att jag ska starta ett riktigt källarprojekt (om typ 10år) och få till en fin rördragning av matningsrören till golvvärmen så gör de en liknande sväng som du beskriver. Rören går alltså i taket av källaren för att sedan göra en båge ca 80 cm ner från taket innan det går upp igen genom bjälklaget. För att undvika luftfickor där så satte jag ett T-rör på högsta punkten med en avluftningsplugg i.
 
Redigerat:
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Ja, det är ju klart. Varför göra det svårare egentligen? Tänkte inte på det :)
Enda jag måste fundera på är ju hur jag ser till att kunna komma åt den högsta punkten så att säga, men det kanske går att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.