Jag har en värmepump som eg skall kopplas till en innerdel, kan man ansluta denna till min ej använda solslinga som finns i min acktank? Slingan består av ett 15 mm kopparrör och är en ca 12-15 m slinga som ligger i botten på acktanken.
 
Kan rätt säker säga att det inte kommer att fungera, den utedelen är byggd för att fungera med sin innerdel.
Någon kyltekninker skulle kanske kunna fixa det men då kostar det så mycket att vinsten med lösningen är borta.
 
I en innerdel sitter ju en form av värmeväxlare och solslingan i acktanken kan väl jämföras med värmeväxlaren i innerdelen.
 
Om det är en luft-luft utedel du har kan jag säga direkt lägg ner tanken.
Dels kommer du behöva att fylla på med mer gas, omkring ngt kilo skulle jag tro samt att du måste fixa avfrostningsautomatiken.
Däremot har jag 1 konkuranskraftigt alternativ, vet inte hur ditt hus ser ut men om man kunde placera tanken på "högsta stället" skulle det fungera faktiskt.
Om du tar och installera din värmepump ihop med dess innerdel som vanligt, utedelen placeras så att avfrostningsvattnet inte blir ngra problem, innerdelen där all styrning sitter tar du och monterar bort all elektronik på den sida som rören inte går in i.
Tanken sedan sågar du av på mitten fyller upp med vatten och kopplar via cirk.pump till befintligt radiatorsystem, det kallas öppet system.
Du tar således innerdelen stoppar ner den på högkant ner i tanken, låt den vila på kanten via rören å vips har du en luft-vatten värmepump.
Dessutom kanske du till och med kan styra värmen från tv-soffan via fjärrkontrollen, det är ganska sällsynt än i värmepumpsbranschen.
Lycka till....
 
0840 skrev:
I en innerdel sitter ju en form av värmeväxlare och solslingan i acktanken kan väl jämföras med värmeväxlaren i innerdelen.
Nja sitter ingen "värmeväxlare" i en innerdel utan ett luftbatteri för direktexpansion som det kallas.
I en värmepump är det inte bara så att man pumpar runt ett köldmedium utan sker lite "magi" med förågning och kondensering, detta som ger effekten i den.
Finns tidigare trådar om att bygga om luft/luft till luft/vatten-värmepumpar, om jag inte minns fel var det någon norskfirma som gjorde ombyggnads satser.
Men med tanke på kostnaden och problemen tror jag aldrig det slog igenom helt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.