Jag funderar på att bygga om en gäst-WC till en tvättstuga. Rummet är litet, ca 0,9 kvm men det rymmer en tvättpelare nätt och jämt. Förutom dränering och fuktspärrar undrar jag om rummet är för litet för att en torktumlare (i en tvättpelare ovanpå en tvättmaskin) ska fungera bra. Det finns ingen ventilation, men takhöjden är ca 3,20 m (sekelskifteslägenhet i Stockholms innerstad), dvs rätt högt i tak. Vad jag funderar på är en värmepumpstumlare som tydligen klarar av mindre utrymmen och släpper ut mindre värme (och fukt?).

Frågan är hur mycket mindre värme/fukt den släpper ut och om den klarar av det lilla utrymmet.

Och är torktumlarens funktion den enda flaskhalsen, eller kan det uppstå problem med själva tvättrummet (anta att det är ordentligt fuktspärrat och helkaklat)?
 
Med avfuktare och värmepumptumlare ex
Mitsubischi och Siemens så har du en perfekt lösning
 
Avfuktare är förstås tekniskt sett en möjlig lösning, men frågan är om det finns mer energisnåla alternativ eller om värmepumpstumlaren klarar sig själv med naturlig ventilation. Mitsubishis minsta drar ,0275 kW vilket förstås måste läggas på torktumlarens energiåtgång.
 
Har en kondenstorktumlare som släpper knappast något fukt ut i rummet - behövs bara avlopp för att leda bort kondensvatten. Tror att samma gäller för värmepumpstork . Luften till torken cirkulerar runt så någon extra ventilation eller extra avfuktare behövs ej, tycker jag
gaia
 
En kondenstumlare/värmepumpstumlare släpper inte ut någon fukt i returluften, den blir endast uppvärmd och fukten från kläderna hamnar i kondensvattenbehållaren. Man kan oftast även "koppla om" så att kondensvattnet rinner ut i en slang som sedan leds ner i avlopp. Naturligtvis händer det att packningar blir gamla med tiden och en liten mängd fukt kommer ut i returluften, men det är lätt åtgärdat. Har själv en kanske 7-8 år gammal kondenstumlare utan automatik som jag kör handdukar i, den ger fortfarande varm o torr luft ifrån sig.
Kondenstumlaren har två skilda luftflöden, ett som värms upp och cirkulerar i trumman, ett som tar rumsluft och kyler ner den värmda luften så att fukten kondenseras. Kondenseringen sköts av en tvärströmskondensor som är tät emellan de två luftflödena.
 
Man borde alltså få en bättre kondensering om rummet hålls kallt...

Ja, jag vet gammal tråd..
 
Svar ja, för litet badrum/tvättstuga ger sämre verkningsgrad på en vanlig kondenstumlare.

/RF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.