Jag har servitut på en grannes mark för 100m avloppsrör under en äng. Nu tänker jag fråga om jag får lägga en markslinga för VP "bredvid" denna. Tänkte anlita en som plöjer ner slangen.

Hur gör man? Kommer "man" bara överens att jag får det eller skall man ha servitut för det med ? Och hur går det i så fall till?

Är ägaren rädd för sämre skörd (oftast havre) tänkte jag argumentera att jag överdimensionerar slingan så att påverkan blir minimal.
 
Du och din granne måste först komma överens och skriva ett avtal. Sedan går du till tingsrätten(?) och får avtalet registrerat som ett servitut.
 
Bob_the_builder
Det finns dessutom avtals- resp lantmäteriservitut. Lantmätaren själv kunde inte riktigt redogöra för skillnaden, men han sa i alla fall att lantmäteriservitut väger något tyngre i vissa fall. Dock kostar det några tusenlappar att fixa det.
 
Tack för tipsen. Sökning på nätet ger ju massa info också. Har någon skrivit ett liknande avtal så man kan se hur det skall utformas?

Kurre, jag har styrt in på markvärmeslingor av den anledningen att jag tror att det är ganska mycket lera innan berg + att den feta VP:n jag har på gång billigt behöver mycket hål meter (=2 hål). Med markslinga kan jag överdimensionera utan att det kostar så mycket och sedan köra utan elspetsvärme...
 
Det låter som om du kommer få väldigt frekventa start och stopp i VPn sommartid. Det betyder kort livslängd.
 
Hej!

Enligt lantmäteriet kan ett avtalsseritut vara utformat ungefär såhär:

Med detta servitut lämnas rätt för fastigheten x (din fastighet) att på fastigheten y anlägga, bibehålla och förnya z (i ditt fall värmepumpslinga).

Skall skrivas under av ägarna till de båda fastigheterna och sedan skickas till tingsrätten. Kostar några hundra kr enlig lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.