Hej,

Har köpt en värmepump som jag sedan hade en rörfirma att koppla in och starta upp (jordvärme).
Jag betalade fakturan för detta.
Sedan fick de komma ut för att köra ur luften ur systemet då de inte utfört jobbet ordentligt första gången.
Efter detta gick pumpen sönder och de sa att de skulle ordna det efter att de fått en arbetsorder från Nibe.
De kom ut och lagade pumpoen och felet skulle vara att en packning satt snett.
Pumpen gick sedan ett tag för att åter igen gå sönder. Då kom de ut igen och sa att de inte kunde laga pumpen.
Så jag fick ringa Nibes servicepartner som kom ut och konstaterade att de hade kopplat in pumpen fel då de använt ett nivåkärl istället för ett expansionskärl.
Nibes servicepartner ringde upp firman och de kom ut och bytte det som var fel sedan fick servicepartnern komma ut och laga pumpen och sedan fick rörfirman återigen komma ut och starta upp pumpen.
Nu har rörfirman krävt mig på två fakturor, den första ospecificerad med timmar och köldbärarvätska och den andra för att byta ut den felinstallerade nivåkärlet.
Jag har betalt materialdelen för expansionskärlet men bestridit resterande.

Har jag rätt till detta ?
 
Det beror väl lite på vad som står i avtalet. Men det låter som ett tydligt garantiärende. Dvs rörfirman har ju uppenbarligen inte följt installationsanvisningen för pumpen. Har firman på något sätt motivierat varför de skall ha betalt för detta?
 
Nej motiveringen har aldrig kommit.
Utan jag tog datumet som stod på fakturan som var vid första haveriet och sa att Nibe redan betalt för reperationen och då sa de att det datumet var fel och att detta skulle vara något annat och när jag frågade vad så brast han ut med lite svordomar.
 
Vissa tvister löses enklast med enbart skriftlig kommunikation, verkar ju som om detta kan vara en sådan.

Jag hade bestridit det skriftligt med hänvisning till garanti och att Nibe funnit fel på installationen. Låter ju onekligen här som att installatören gjort bort sig men bättre att ta sådant skriftligt som sagt.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.