Kolla alla dosorna som kablarna till VP passerar, mellan säkringsskåpet och VP så det inte har blivit kondens någonstans som spökar.
 
Har ni luftledning in till huset? Det kanske har varit lite fuktigt och blåst? Då vill gärna avkopplingarna från ledningen längs gatan bråka lite, säkringarna glappar i sina fästen när fjädrarna tappat spänsten.

Ett väldigt vanligt fel i gamla bostadsområden där luftledningarna är kvar. Säkringar och jfb går på löpande band om man har otur + diverse motorskydd på tex vp's löser ut.

Enklaste sättet att kolla om detta är ett problem, det är att gå ut och ge stolpen en rejäl känga - då brukar det spraka lite i säkringshållaren i stolpen om det är problem....
 
Hoho, jag trodde bara det var vi som hade jultrassel med vår v-pump, också en 495:a. Lillejul, en halvtimme innan första gästerna skulle anlända och värden själv skulle ta en snabbdusch var det plötsligt inte en droppe varmvatten kvar. Pumpen larmade "Elpatron ur funktion", men funkade bra igen efter återställningen. På julafton var det dags igen "Larm: rengör filter", elpatronen gick då hela tiden. Efter rengöring av ventilationsfiltret (som jag tror det gällde, var iofs minimalt smutsigt) funkar allt väl igen.

Lite märkligt är det för mig också, med larm av så olika anledningar så tätt inpå varandra. Vi skall ha hit en IVT-kille ändå, vi har alldeles för lite varmvatten, så jag passar på att fråga då.

BTW - hur långt räcker ert varmvatten?
 
Får ni tillräckligt med luft in i huset. Ibland kan det bildas is på gallret vid friskluftsintaget eller om man stänger alla inkommande ventiler så kan FLP börja protestera.
 
Gustav1 skrev:
Får ni tillräckligt med luft in i huset. Ibland kan det bildas is på gallret vid friskluftsintaget eller om man stänger alla inkommande ventiler så kan FLP börja protestera.

Nja, jag tror inte det är felet, vi har friskluftventiler i alla rum, och frånluftsdon i kök, garderober och badrum. Möjligtvis skulle det kunna bli is på ventilen där luften kommer ut från VP, men den ser helt isfri ut fn, trots -3.

Varmvattnet; vårt räcker till 2 15-minutersduschar och knappt till att fylla badkaret. Lite dåligt, och det kan knappt stämma med VV-volymen på 165 l.
 
Rätt lustigt det här med varmvattnet. Jag hade innan Elektro Standard Agues 480 och som dom flesta vet så äger IVT den fabriken idag.
Det var redan då samma konstigheter. Ibland när man skulle duscha så var det bara ljummet varmvatten.
Men för mig var det oftast sommar tid och sista åren hade jag extra varmvatten på hela tiden.
 
Inger.P. skrev:
Tjong i medaljonen!

26 dec kl 14.00 var det dags igen. Jordfelsbrytaren slog ifrån, all el försvann i huset. Nu var det i vart fall ljust ute...
Installera minst en jordfelsbrytare till så slipper du få HELA huset strömlöst om den löser ut.......
 
Inger.P. skrev:
Är det NÅGON som har en susning om vilket slags virus som har drabbat min pump? Ingen som varit med om något liknande?  
Hej, jag har en IVT 480 (nybygge -00) som vid ett tillfälle felade med varmvattnet. Då var det autosäkringen som hade löst ut av okänd anledning. Det var bara att trycka in den och sedan dess har den fungerat utan konstigheter.

För övrigt kör jag utan JFB på värmepump, CP golvvärme o larm.

Förresten har du strömbegränsare på IVT:n? Hos oss klickar det friskt om reläerna när IVT:n får vänta "på sin tur". Jag skulle kunna tänka mig att den finessen kan ge problem om reläerna felar lite grann.
 
Inger.P.

Kollade du inte upp det första tipset du fick i denna tråden?  ;)
 
fukt i en eldosa kan mycket väl lösa ut jfbn. men sätt gärna vpn på egen jfb tycker jag iaf
 
aiskylos skrev:
Varmvattnet; vårt räcker till 2 15-minutersduschar och knappt till att fylla badkaret. Lite dåligt, och det kan knappt stämma med VV-volymen på 165 l.  
Duschar ni i 15 minuter??? Vad håller ni på med hela den tiden?
 
Har aldrig sett min fru duscha under 15 minuter  ;)

Så därför har vi en dubbelmantlad 300/160 liters VV-beredare i pannrummet som VP får jobba mot :cool:
 
Har jag inte eldat duschar min fru på 15 sekunder.
Annars har jag konstaterat att det går bra att vi alla fyra duschar i rask takt, om det är varmt i tanken. Jag har 30 meter kamflänsrör i en 750 liters tank. Är den väl uppvärmd får man ut en hiskelig massa varmvatten, även om den inte brinner i pannan just då.
 
apersson850 skrev:
[quote author=aiskylos link=1135474473/0#8 date=1135595099]Varmvattnet; vårt räcker till 2 15-minutersduschar och knappt till att fylla badkaret. Lite dåligt, och det kan knappt stämma med VV-volymen på 165 l.
Duschar ni i 15 minuter??? Vad håller ni på med hela den tiden?[/quote]

Hmm, inga kvinnor i din familj? Själv klarar jag mig på mindre än 5 minuter, kortare när jag har bråttom, men har man långt hår, håller på med inpackningar o dyl kan det nog ta både 15 och tjugo minuter.

När jag får tummen loss skall jag mäta exakt hur mycket varmvatten vi har - med en spann och lite tålamod borde det gå att mäta på 5 l när.
 
Hemmakatten
Lite off topic, men det har vi ju varit ändå de senaste inläggen.....
Att spara varmvatten, miljö och pengar är naturligtvis viktigt, bra och lovvärt. Men vi prioriterar alla lite olika här i livet. För en del är en härlig, varm, lång dusch en lyx som får kosta. Andra bygger bygger villor med stor yta, tär på naturresurserna med lyxiga, ej återvinningsbara material i huset. Ibland är det nog så att det är annat än en dusch som "slösar" med våra ändliga resurser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.