nizzehult
Hej,

I morse hade värmepumpen stannat. Tur att det är varmt ute. Säkringarna hade löst ut och det var en pöl på golvet. Det är en Autoterm Max 409C från 2005 så jag har faktiskt funderat på om det ändå inte är dags att byta den innan den ger upp och det då är smällkallt ute, den fyller ju ändå 19 år i år och dagens pumpar är både tystare och effektivare. Det som har hänt är att växelventilen (gul markering) som sitter rätt högt har börjat läcka och vattnet har då runnit längs värmepatronen under och in i dess styrelektronik som sitter under (röd markering) så även om det går att byta växelventilen relativt billigt - det är märkt MR SPST CR M3 7.0.13.00570 och verkar levereras av IVT - så kan ju elektroniken vara utslagen och då är det ju så att säga kört, kostar säkert multum och då den ändå lever på övertid så kanske man ska göra slag i saken nu. Satt dit lite plast för att leda om vattnet som droppar, man behöver ju inte förvärra skadan...

En sak som jag undrar är om det går att koppla så att man bara får varmvatten tills detta är åtgärdat, är som sagt 16-17 grader ute och vi har även öppen spis om det kniper. Jag inser att det bygger på att säkringarna inte löser ut om jag återställer dem - har inte velat testa ännu. Men om det funkar: finns det då en chans att göra så - och hur? Värme kan vi klara oss utan ett tag men varmvatten vore trevligt att ha. Typiskt att detta ska inträffa på en helg.

Jag har en släkting söderut som jobbar med försäljning av värmepumpar. Han kunde erbjuda en NIBE 1256 13kW för 110' inkl moms men han säger också att det har flaggats för prissäkningar redan nu vid månadsskiftet på 5-10% så det kan nog bli ännu billigare. Fanns i lager och jag kan ha den här på någon dag. Sen gäller det bara att hitta någon lokal snubbe som kan installera den och som inte vägrar om han inte får sälja själva pumpen själv. Jag har kalkylerat med en installationskostnad på runt 20', verkar det rimligt?

En relevant fråga är ju om detta är bästa pumpen jag kan få tag på för mitt ändamål. Jag har en enplansvilla på 120kvm som har vattenburen värme och sen har jag ett garage på 70 kvm med golvvärme. Har jordvärme med en slinga på ca 600m. Har en acktank men ingen separat vv-beredare. Har köpt 40 st solceller som jag tänker försöka få upp och då ska dessa primärt hjälpa till att värma huset genom värmepumpen.

En Autoterm Max 409C värmepump från 2005 med en läckande växelventil (gul markering) och potentiellt skadad styrelektronik (röd markering).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Ingen som har kunskaperna?
Jag har iaf gjort så här: ordnade en kupévärmare som fick torka upp elboxen som är inringad genom en timmes blåsande och sen har den fått stå och vila/torka i natt.
Sen återställde jag alla säkringar och - voilá, den gick igång! Sen började den värma varmvattnet då det är så varmt ute/inne och när växelventilen står i detta läge verkar den hålla tätt!
Jag ställde ner bör-värdet inne till 17 grader för att slippa att ventilen växlar om. Frågan är om jag kan dra ur anslutningskabeln när den står i detta läge för att förhindra att den försöker växla om? Eller blir den tokig då? Vi kan klara oss utan uppvärmning inne ett tag men vill gärna ha varmvatten.

Försökte också få tag i en VVS-kille men då det är älgjakt så var det svårt värre...söker vidare.
 
RoTe
I vilket läge läcker växelventilen?

Du kan koppla bort ställdonet och sätta den manuellt till varmvatten. Och stänga av värme i maskinen.

Allt beror lite på inställningar, men du borde kunna torka ur värmepatronen, jag har gjort det själv. Eller stänga av den helt genom att fälla ner säkringarna till den.

Sen behöver du ju inte byta hela maskinen, en ny växelventil är inte så dyr.

Har själv haft en maskin som ser likadan ut, där bytte jag växelventil och slabbade så jag fick vatten i elpatronen, torkade ur den och allt gick igång igen.
 
Sen undrar jag varför du ska ha en 13kW-pump när den förra var en 9kW 🤔 har ni räknat på det?

Har du någon i krokarna som servar Nibe ifall det skulle strula? 🤔
 
nizzehult
13th Marine 13th Marine skrev:
I vilket läge läcker växelventilen?

Du kan koppla bort ställdonet och sätta den manuellt till varmvatten. Och stänga av värme i maskinen.

Allt beror lite på inställningar, men du borde kunna torka ur värmepatronen, jag har gjort det själv. Eller stänga av den helt genom att fälla ner säkringarna till den.

Sen behöver du ju inte byta hela maskinen, en ny växelventil är inte så dyr.

Har själv haft en maskin som ser likadan ut, där bytte jag växelventil och slabbade så jag fick vatten i elpatronen, torkade ur den och allt gick igång igen.
Den verkar läcka när den står i läget att den ska värma huset, inte varmvattnet. Vet inte om det är något slags viloläge. Kommer väl en kaffekopp i timmen.
Fick serva den för nästan 4' för några år sen då expansionsventilen kärvade och kompressorn gick till värmeskyddet löste ut. Detta pågick rätt länge så kompressorn tog nog rätt mycket stryk där och man vill ju inte att den klappar ihop mitt i vintern så jag tar den här smällen. Även om växelventilen kostar en tusenlapp så ska den också dit av någon och plötsligt är man uppe 3-4' så jag föredrar nog att byta den. Jag har fått höra att allt över 10 år är bonus på en värmepump och denna fyller snart 20 så varför lappa och laga? Bättre driftsekonomi får man på köpet samt appstyrning mm. Men visst, det är ju en rejäl peng som ska ut...

Jag hittar inte var man kan koppla bort ställdonet i menyerna eller var man stänger av värmen, däremot har jag hittat var man stänger av varmvattnet.

13kW har en säljare av värmepumpar räknat fram. Faktum är att en VVS-are jag pratade med som jag försökte leja tyckte att den ändå var i klenaste laget...

Nibe har service och försäljning på flera ställen häromkring. Inga problem.
 
det är käglan som är trasig inuti, bara byta ut den, kostar några hundralappar, visst är det en honeywellventil?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Den verkar läcka när den står i läget att den ska värma huset, inte varmvattnet. Vet inte om det är något slags viloläge. Kommer väl en kaffekopp i timmen.
Fick serva den för nästan 4' för några år sen då expansionsventilen kärvade och kompressorn gick till värmeskyddet löste ut. Detta pågick rätt länge så kompressorn tog nog rätt mycket stryk där och man vill ju inte att den klappar ihop mitt i vintern så jag tar den här smällen. Även om växelventilen kostar en tusenlapp så ska den också dit av någon och plötsligt är man uppe 3-4' så jag föredrar nog att byta den. Jag har fått höra att allt över 10 år är bonus på en värmepump och denna fyller snart 20 så varför lappa och laga? Bättre driftsekonomi får man på köpet samt appstyrning mm. Men visst, det är ju en rejäl peng som ska ut...

Jag hittar inte var man kan koppla bort ställdonet i menyerna eller var man stänger av värmen, däremot har jag hittat var man stänger av varmvattnet.

13kW har en säljare av värmepumpar räknat fram. Faktum är att en VVS-are jag pratade med som jag försökte leja tyckte att den ändå var i klenaste laget...

Nibe har service och försäljning på flera ställen häromkring. Inga problem.
Ja, den lägger sig som standard i att värma huset.
Jag är osäker på exakt vilken växelventil det där är, vår var en roterande modell, så tar man av motorn så stannar den i rätt läge.

Kommer tyvärr inte ihåg hur man gjorde, men har för mig att den hade något sommarläge 🤔

Har du mycket elspets idag? Modellnumret indikerar ju att du har 9kW.
Jag bytte från en 9kW till en 10kW och även där tyckte säljaren att det var för klent trots att den gamla pumpen i princip aldrig gått på elspets.

Låter bra! Jag upptäckte att jag stod med en IVT-pump men ingen i närheten som kunde titta på den.

Spontant skulle jag säga att du borde klara att vänta in en prissänkning.
 
nizzehult
DonPablo DonPablo skrev:
det är käglan som är trasig inuti, bara byta ut den, kostar några hundralappar, visst är det en honeywellventil?
Vet inte märket men den exakta beteckningen står i första posten. Kan vara IVT. Ja, den kanske kostar lite men sen ska den dit också och det är nog inget jag vill ge mig på själv så ett par tusen till lär det kosta sammanlagt och samma problem föreligger då: att få tag på en VVS'are som har tid.

Sen fick jag stänga av den igår då det började ryka och fräsa från anslutningen. Tur i oturen att jag var i närheten just då och upptäckte det. Nu vågar jag inte köra den längre. Konstruktionen är sån att anslutningen till växelventilen sitter i botten av den så gissa vart allt vatten hamnar när en läcka uppstår? Sen blir den inte strömlös där när man stängt av anläggningen utan man måste bryta säkringen!

Varför det blev 13kW beror på att nästa steg neråt är 8kW.
 
MR SPST CR M3 7.0.13.00570 Är styrdonet, under den sitter själva växelventilen.
Jag är osäker på om detta är den fjädrande eller roterande typen.

Var det styrdonet som fräste, eller lådan under det svarta röret (elpatronen).
 
nizzehult
13th Marine 13th Marine skrev:
MR SPST CR M3 7.0.13.00570 Är styrdonet, under den sitter själva växelventilen.
Jag är osäker på om detta är den fjädrande eller roterande typen.

Var det styrdonet som fräste, eller lådan under det svarta röret (elpatronen).
Styrdonet. Den ansluts underifrån med en 6-polig kontakt. Växelventilen verkar sen sitta bakom styrdonet, kommer sen 22mm rör uppifrån, nedåt och snett bakåt. Det senare går till en flexslang.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Styrdonet. Den ansluts underifrån med en 6-polig kontakt. Växelventilen verkar sen sitta bakom styrdonet, kommer sen 22mm rör uppifrån, nedåt och snett bakåt. Det senare går till en flexslang.
Ah, det är ju inte lika kul.

Vet inte om spaken på sidan är för att lossa den eller manövrera den, men skulle kanske kunna gå att koppla loss den helt elektriskt och lägga den i varmvattenläget.
 
nizzehult
Haft hit en VVS-firma nu. Han ville sälja in en CTC GSI608. 8kW ska räcka sa han och den här är billigare, nästa lika effektiv och håller lika hög kvalitet, trodde på en prislapp runt 100' inkl installation med ROT osv. Det är ju 30% mindre än Nibe!

Han slet bort styrdonet och sa att jag kunde köra så tills vidare och den verkar stå i läge varmvatten nu - men läckaget fortsätter.

Närbild på en trasig del av en varmvattenberedare där styrdonet är borttaget och läckage är synligt. En hand håller styrdonet bredvid läckagestället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Niben är har ju rätt mycket mer effekt, och är effektivare.
 
Underligt att en firma säger 13 och nästa 8.
CTC:n finns även som 12. Frågan är om det är 8 eller 12/13 du behöver.
Eftersom du har ganska lång slinga, så be om offert för 12 istället så blir det mer jämförbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.