Jag har en tanke om att installera en värmepumpsberedar
av typen indol på avluften. Där finns alltid energi som går till spillo. Spirorören är 200mm och är då av samma dimension som till värmepumpsberedarn. Men hur löser man det med luftflöderna?
Är det genomförbart?
Mejlade indol och frågade om man kunde inaktivera fläkten till värmepumpsberedarn. Eftersom ftx ändå styr flödena men isåfall skulle garantin försvinna. Annars så sa dom inte nej till själva idén.
Någon som har en bra idé?
 
Om den ska sitta på avluften efter en FTX kan det väl inte finnas mycket värme kvar? I så fall kanske det är något fel på FTX:en?
 
P Plutus skrev:
Om den ska sitta på avluften efter en FTX kan det väl inte finnas mycket värme kvar? I så fall kanske det är något fel på FTX:en?
Nej det är inget fel på ftx. Den tar ut 80%, därför är avluften alltid varmare än uteluften.
Därför vill jag ta luft från den istället för att ta från uteluft eller inneluft.
 
Min fråga är hur man kan få värmepumpsberedaren till att funka på avluften. Jag är inte intresserad av att diskutera något annat.
 
Fråga ett är ju om det finns förutsättningar för "hur" att fungera. Ögnar jag genom manualen så fungerar den ned till +7 grader. Vilken temperatur har du på avluften?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Fråga ett är ju om det finns förutsättningar för "hur" att fungera. Ögnar jag genom manualen så fungerar den ned till +7 grader. Vilken temperatur har du på avluften?
Då läser du på fel beredare. Den jag skall installera på fungerar ner till -7.
Frågan är mer om ventilation och luftflöde och hur det kan påverka.
 
Mja...egentligen har jag ingen aning, men så här skulle jag göra: koppla ihop avluften med insuget till beredaren, sätt ett T-rör mellan. Från detta T-rör drar du ett rör, ev med lite mindre diameter, ut i det fria. Sätt ett spjäll på röret också så att det går att justera lite. Ger FTX:en på för mycket kan det pysa ut lite, vill beredaren ha mer luft än vad FTX ger kan den suga in lite. En vedbolösning som har den fördelen att den är enkel.
 
  • Gilla
Oster111 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...egentligen har jag ingen aning, men så här skulle jag göra: koppla ihop avluften med insuget till beredaren, sätt ett T-rör mellan. Från detta T-rör drar du ett rör, ev med lite mindre diameter, ut i det fria. Sätt ett spjäll på röret också så att det går att justera lite. Ger FTX:en på för mycket kan det pysa ut lite, vill beredaren ha mer luft än vad FTX ger kan den suga in lite. En vedbolösning som har den fördelen att den är enkel.
Ja så behöver det säkert utföras då indolen vill ha 350 kbm luft/tim och en 140 kvm villa bara ventilerar hälften och om vp:n dessutom ska jobba med kall luft....så..
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om du redan har FTX blir det ju inte så mycket kvar till beredaren. Luft-vatten variant med utedel skulle nog vara bättre
 
Om den matas med luft som är några plusgrader eller kallare kommer den att behöva frosta av. Hur funkar det och hur mycket påverkar det verkningsgraden?
 
E exerg skrev:
Ja så behöver det säkert utföras då indolen vill ha 350 kbm luft/tim och en 140 kvm villa bara ventilerar hälften och om vp:n dessutom ska jobba med kall luft....så..
Jag ventilerar 320 m3 i timmen. Måste ventilera detta eftersom vi är en stor familj
E exerg skrev:
Ja så behöver det säkert utföras då indolen vill ha 350 kbm luft/tim och en 140 kvm villa bara ventilerar hälften och om vp:n dessutom ska jobba med kall luft....så..
 
E exerg skrev:
Här har det tidigare blötts. [länk] Och 59 dB ?
Nej det var inte alls samma diskussion. Dessutom en helt annan beredare.
 
useless useless skrev:
Om den matas med luft som är några plusgrader eller kallare kommer den att behöva frosta av. Hur funkar det och hur mycket påverkar det verkningsgraden?
Bra fråga! Var gränsen går för att behöva avfrostning känns som en gräns för lönsamhet är passerad. December till mars kan man bli tvungen att använda endast elpatronen. Men mars till november blir billigare. Har fyra tjejer som duschar var av två är tonåringar. Så den kommer nog betala sig.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du redan har FTX blir det ju inte så mycket kvar till beredaren. Luft-vatten variant med utedel skulle nog vara bättre
Bättre kanske. Men dyrare. Dessutom om man sätter en utdel då kan man lika gärna lägga på ytterligare lite och köpa en riktigt luft/vatten pump.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.