Har nyligen flyttat in i vårt "nya" 20-talshus med timmerstomme och IVT Luft/vatten-värmepump. För att få bättre kontroll på driftskostnaderna undrar jag hur man enklast separerar energiförbrukningen för värmepumpen och hushållselen. Finns det något bra sätt att mäta?
 
Thomas59
andreasge skrev:
Har nyligen flyttat in i vårt "nya" 20-talshus med timmerstomme och IVT Luft/vatten-värmepump. För att få bättre kontroll på driftskostnaderna undrar jag hur man enklast separerar energiförbrukningen för värmepumpen och hushållselen. Finns det något bra sätt att mäta?
Installlera en separat elmätare för värmepumpen. Du kan köpa en proffsvariant för några hundra kronor. En ny är lite dyrare.

Jag köpte min via webshoppen på www.varmepumpsforum.com.
 
Brukar finnas en del på blocket. Försök köpa en hyfsat modern iaf så du kan avläsa momentan förbrukning också. Köpte en som var ett par år gammal för 400 pix för ett par veckor sen. :D
 
Momentan förbrukning? Är det typ medelförbrukning inom viss tid eller vad menas? :confused:
 
Thomas59
andreasge skrev:
Momentan förbrukning? Är det typ medelförbrukning inom viss tid eller vad menas? :confused:
Momentan förbrukning är förbrukningen just i ögonblicket du tittar på mätaren, typ 60w för en glödlampa.

För 300-400 kr får du en mätare med kWh-förbrukning (jmf vägmätaren i bilen), trippmätare, dvs du kan nolla och mäta kWh över en period (jmf trippmätaren i bilen) samt momentan förbrukning (w).

Det brukar ofta finnas en utgång om du vill koppla mätaren till en dator eller annan loggningsutrustning.

Anslutningen är enkel men ska enligt reglerna göras av en elektriker. Mätaren är avsedd för fast inkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.