Har köpt ett hus som vid tillträdet visar sej ha en trasig luft/luft värmepump.
På tillträdesdagen är mina svärföräldrar där och ska lasta in grejor (vi är och hämtar flyttlasset) och dom reagerar på att värmepumpen verkar vara avstängd och står och blinkar och dom lyckas inte få igång den,

så dom beslutar sej för att invänta mej så att jag kan läsa in mej på bruksanvisningen.

När jag anländer efter helgen så efter att ha brutit strömmen i huset så lyckas jag få pumpen i normalläge men när kompressorn startar (låter som ett tröskverk) så slår den ifrån och lampan börjar blinka igen.
Efter kontakt med reparatör så får jag fram en felkod som tyder på fel på kompressor + att fläkten på innedelen gnisslade rejält.

Säljaren vet absolut inget om detta och tycker inte att hon har något ansvar för detta.
Och mäklaren säger att vi inte har några rättigheter i detta fall speciellt eftersom det tog tre dagar efter tillträdet innan vi anmälde felet.

Stämmer detta?

Pumpen är en 5år gammal Sverigepumpen
 
Säljaren kanske inte begrep att värmepumpen skulle vara tyst? Ljudet smyger sig upp högre rätt långsamt när den blir sliten, sedan beter den sig plötsligt väldigt märkligt. Vi fick byta vår i våras, den var då 6 år gammal, så det låter rimligt.

Utedelen bytte vi redan efter tre år, gratis, pga ett tillverkningsfel. Tror det var felkod 51 då?
 
Om pumpen fungerade vid kontraktskrivningen, men inte fungerade vid tillträdet så är det säljarens problem. Om reparationen innebär att pumpen väsentligt förnyas, ex byte av kompressor så får man räkna lite ålderavskrivning.

Ofta finns det försäkringar som täcker sådana skador, antingen i hemförsäkringen eller som ingår vid köp av värmepump.

Mäklarens inställning verkar minst sagt märklig, och om han har fel (vilket jag tror) så tycker jag att du skall slänga in en anmälan till fastighetsmäklarnämnden.

Om det är så att säljaren nu hävdar att pumpen var trsig redan vid kontrkatskrivningen så kan läget vara ett annat, då kanske detta faller under er undersökningsplikt att upptäcka.
 
Göran.W
Aha en Panasonic E9\E12 DKE med H16.
Kolla när den är tillverkad på ute delen.
Är den mindre än 5 år får man en utbytes utedel kostnads fritt med installation och allt.
Kontakta då i första hand http://www.sverigepumpen.se/Home/LuftLuft/ServiceGaranti.aspx
I andra hand Panasonic.
Fläkten i inner delen har förlängd garanti och bytes kostnads fritt av Panasonic.
Vet dock inte hur lång garantin är på fläkten.
 
Nanny Fine
hempularen skrev:
Om pumpen fungerade vid kontraktskrivningen, men inte fungerade vid tillträdet så är det säljarens problem. /QUOTE]


Jo, så var det ju den där lilla detaljen med bevisbördan... =D
 
Thomas59
Jo, det är ju händelser likt denna som gör att man önskade en obligatorisk checklista som köpare/säljare skulle gå igenom vid tillträdet. Man måste, som köpare, kolla ALLT i samband med tillträdet och vara beredd på att dokumentera (jmf bevisbördan) ev fel eller avvikelser mot fastighetens skick vid kontraktsskrivningen. Funkar VP:n vid kontaktsskrivningen ska den också funka vid tillträdet.

I detta fall blir ju frågan om köparen (TS) reklamerat den felande VP:n inom rimlig tid. Jag har faktiskt inte koll på vad som kan vara rimlig tid men någon dag borde man i vilket fall ha på sig.

Sen är det ju en annan sak om VP-tillverkaren kan ha garantier som träder in pga konstruktionsfel eller annat.
 
Thomas59 skrev:
Man måste, som köpare, kolla ALLT i samband med tillträdet och vara beredd på att dokumentera (jmf bevisbördan) ev fel eller avvikelser mot fastighetens skick vid kontraktsskrivningen. Funkar VP:n vid kontaktsskrivningen ska den också funka vid tillträdet.
En lurig detalj är ju kyl/frys. Dessa är ju normalt avstängda vid tillträdet. Om de inte går igång, gick de då sönder när man slog av dem eller på dem?
 
Nanny Fine
Nyfniken skrev:
En lurig detalj är ju kyl/frys. Dessa är ju normalt avstängda vid tillträdet. Om de inte går igång, gick de då sönder när man slog av dem eller på dem?
Överlag med maskiner får man nog se från fall till fall. Om en 20 år gammal kyl inte går igång, så hade jag i alla fall inte kontaktat säljaren och krävt en annan 20 år gammal kyl i ersättning.... En 2 år gammal - you bet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.