Jag har ett problem, min värmepump tappar trycket enlig videon och jag fyller manuellt på vatten då och då.

Mitt system är uppbyggt så att jag har golvvärme i hela källaren och vanliga vägghängda element på ovanvåningen.

Det sitter en shunt mellan ovanvåningen och golvvärmen som är trasig och ställs manuellt och även golvvärmeslingorna är ställda på fullt öppet utan termostatstyrning.
Det sitter en egen vattenpump efter shunten till golvvärmeslingorna oxå.

Det sitter även rör till golvvärmen i garaget strax efter "golvvärmepumpen"

Nu till min fråga, har jag läckage i en golvvärmeslinga eller tappar pumpen trycket av någon annan anledning? Jag har bytt övertrycksventilerna som sitter vid påfyllningen så borde inte vara läckage där.

Hjälp mig snälla experter, vad ska jag kolla härnäst?
Värmesystem med rörledningar, shunt, pumpar och ventiler i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är förtrycket ok i expansionskärlet? Brukar vara på 0,5 bar. Kommer det luft när man trycker på stiftet i bildäcksventilen på det röda kärlet?
 
Det är förtrycket som går ner i botten och jag fyller tills det hamnar på 0.8, kommer varken luft eller vatten när jag trycker på ventilen under expansionskärlet
 
Förtrycket i gummibälgen mäts egentligen med tomt kärl. Om det inte kommer något när man trycker på stiftet i heldäcksventilen är gummibälgen tom och behöver pumpas upp igen med en däckpump.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Du måste ha tryck i kärlet annars kan du inte bygga något tryck i systemet.Pumpa i luft på ventilen i botten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Okej! Vilket tryck ska det ligga på?
 
0.6 blir bra
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jajjemen, gjorde som så att jag tömde trycket ur kärlet och pumpade i luft till 0.6 så hoppas jag att det håller ett tag.
Fick en tanke på att man kanske skulle ha pumpat ur lite vatten ur kärlet innan jag började bygga tryck, eller är det onödigt?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
nej behövs inte .
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.