Såg ett inlägg där någon hade problem med att elpatronerna slog till för ofta. Vi har exakt samma problem och undrar om det finns något vi kan göra. Lite bakgrund:

Vi bor i Umeå och huset byggdes 2009 med en Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump som huvudsaklig värmekälla. Huset står på gjuten platta med golvvärme nere och radiatorer på övervåningen. Obs, fram tills nu har vi inte haft några radiatorer så golvvärmen har fått värma hela huset. Vi har även en stor täljstenskamin som vi håller varm hela vintern. Värmepumpen förbrukar ca 13000 kWh per år och vi eldar lite drygt 2 fkbm ved.
Förutom en utomhusgivare till vp, så har vi termostater i varje rum som är kopplade till respektive slinga. Dessa är av on/off-funktion, dvs de stryper slingan när vi har tillräckligt varmt i rummet.
Problemet är att trots att vi eldar så att vi ofta har 26-27 grader, så stegar vp upp till full effekt på elpatronerna. Varför? Det konstiga är att termostaterna stryper slingorna som planerat, och då borde ju den största delen av värmen sjuntas tillbaka till vp. Således borde ju den lilla värme som förbrukas kunna produceras med kompressorn, men likförbaskat gasar vp på för fulla muggar med elpatronerna.
Går vp enbart efter utegivaren? Jag tycker att om vi eldar regelbundet så borde ju vp känna det på returtemperaturen eller temp på luft som går in i vp. Grannen har experimenterat en del och brukar blockera elpatronerna när han eldar. Han säger att vp:s elförbrukning då minskar rejält. Vi låter istället vp stå på läge "auto", och då kör den väldigt ofta på full effekt.
Kaminen är tillräckligt stor för att kunna värma hela huset, om det inte vore för frånluftsvärmesystemets friskluftsintag. Dessutom stryper vi dessa friskluftsintag en hel del på vintern och drar ner fläkten på vp. Vi har dock sett till att vp får tillräckligt med luft för att kompressorn ska kunna gå utan att systemet "fryser".

Nu har vi installerat radiatorerna på övervåningen, men jag har svårt att se att det skulle göra allt bättre. Finns det några andra justeringar vi kan göra, kanske koppla bort utegivaren?
Ska vi också prova att blockera elpatronerna eller är det meningslöst?
Kan det vara så enkelt att vi blir lurade av att elpatronerna går igång. I själva verket är det kanske helt normalt och det funkar som det ska? Vi kanske inte kan få lägre förbrukning. Har någon en teori?
 
Man får normalt bäst driftsekonomi med en värmepump om man inte har termostater. Man balanserar istället in golvvärmeslingorna så de avger rätt mämgd värme i förhållande till varandra och justerar totaleffekten genom att justera kurvlutningen på värmepumpen. När ni fått balans så komplettera med en inomhusgivare, RG10 http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/RG-10/ så bör ni få ett bra värmeklimat och dessutom spara en slant.
 
mexitegel skrev:
Man får normalt bäst driftsekonomi med en värmepump om man inte har termostater. Man balanserar istället in golvvärmeslingorna så de avger rätt mämgd värme i förhållande till varandra och justerar totaleffekten genom att justera kurvlutningen på värmepumpen. När ni fått balans så komplettera med en inomhusgivare, RG10 [länk] så bör ni få ett bra värmeklimat och dessutom spara en slant.
Frågan blir då var man ska placera en sån. Kopplas den direkt till vp eller till slingorna? Om man sätter den i det rum man eldar i, så sänker ju vp värmen i alla rum, inkl badrummet där man ofta vill ha lite varmare. Finessen med vårt system skulle ju vara att slingorna ska vara varma där de behövs, och dra ner värmen där kaminens värme når. Överskottsvärmen sjuntas ju tillbaka och borde ju avlasta vp ganska mycket. Detta verkar ju funka, förutom att vi tycker att vp inte verkar dra nån nytta av att vi eldar.
Det är ju givetvis inte optimalt att ha friskluftsventiler och frånluftsvärmepump om man vill kunna nyttja en braskamin till fullo, men vi tycker att effekten av eldandet ändå borde vara större.
 
JörgenJ skrev:
Detta verkar ju funka, förutom att vi tycker att vp inte verkar dra nån nytta av att vi eldar.
Alltså, det verkar funka såtillvida att slingorna stryps när inställd temperatur på termostaten (givaren) i just det rummet uppnås. Vi har inga termostater i badrum eller hall, eftersom vi vill att slingorna alltid ska vara varma där.
 
Nu vet jag iofs i princip inget om frånluftsVP. Men värmepumpar brukar tycka illa om för hög returtemp, och helt enkelt stänga av om returtempen är för hög. Kan det vara det som händer hos dig, att VP stänger av och patronen får sköta uppvärmningen?
 
Stäng av elpatronen manuellt om du vet med dig att ni klarar er med bara kaminen å kompressorn?
 
hempularen skrev:
Nu vet jag iofs i princip inget om frånluftsVP. Men värmepumpar brukar tycka illa om för hög returtemp, och helt enkelt stänga av om returtempen är för hög. Kan det vara det som händer hos dig, att VP stänger av och patronen får sköta uppvärmningen?
Intressant, jag var tvungen att ringa rörmokarn och kolla och jag fick nog svar på mina funderingar:
Vårt system är ett lågtempssystem och kan alltså inte ge så höga returtemperaturer. Det fenomen du beskriver hade han endast hört om vid bergvärmepumpar.
Vi kan inte ta bort utegivaren för då slutar helt enkelt vp att fungera.
Benämningen frånluftsvärmepump är lite vilseledande. Han kallar det för elpanna med frånluftsåtervinning. Vi kan alltså inte förvänta oss lika stor effekt som t ex bergvärmepumpar. Det senare visste jag ju förstås, men jag hade kanske ändå lite för stora förväntningar på just värmepumpsdelen. Han sa direkt att vp inte skulle klara uppvärmingen ensam och att om vi slår av elpatronerna när vi eldar så kommer detta att tas igen när vi slår på dem, vilket vi skulle vara tvungna till efter ett tag. Därmed inte sagt att braskaminen inte har någon effekt, för det är jag själv övertygad om att den har. Ska kolla med grannen hur hans ekvation går ihop.
Med tanke på det hus vi bor i (170 kvm, 1,5 plan och en massa fönster) så tyckte han att vi skulle vara väldigt nöjda med förbrukningen. Han tyckte inte att vi skulle ta bort de termostater/rumsgivare vi har nu, men vi skulle kunna prova att komplettera med en sån inomhusgivare som mexitegel nämnde.
 
Noseone skrev:
Stäng av elpatronen manuellt om du vet med dig att ni klarar er med bara kaminen å kompressorn?
Det vet jag inte och har ärligt talat inte vågat prova heller. Enligt rörmokarn gör vi det inte, men man kanske ska prova några veckor i vinter och se vad som händer.
Nu har vi ju dessutom radiatorerna på övervåningen och rörmokarn trodde att förbrukningen då kunde öka lite grann. Det borde ju isåfall inte öka mycket, eftersom vi nu istället slipper kallraset från övervåningen (=avlastning av golvvärmeslingan?) samt att vp (elpannan) får lite mer förvärmd luft.
 
Vi hade tills nyligen en nibe 301 i vårt hus. 110 kvm, elradiatorer på övervåning. Den körde vi utan elpatron tills -3/-4 grader utomhus. Du märker själv när varmvattnet inte är tillräckligt varmt och det lite kyligt i huset, bara att blockera elpatronen, testa.

Numera är den utbytt och en 370 står där i dess ställe, tystare och med massa kul finesser. Vi fick en Inomhusgivare till den, dock ej monterad. I dagsläget går pumpen enbart på utomhusgivaren och producerar värme därefter, även om vi krämar på som 17 i kaminen.

En Inomhusgivare är trots allt onödigt tror jag, det är vissa värmetoppar men en Conturakamin som vi har alstrar värme lite för stunden, ingen skorstensstock som värms upp direkt..
 
Redigerat:
Om du enbart eldar 2 kbm ved/vinter förstår jag dina funderingar.
För att få en FLVP att fungera ihop med vedeldning måste man elda hela tiden.
Småduttande med en braskamin gör varken till eller från.
En pelletskamin med stort förråd funkar bättre skulle jag tro.
Eller en 2 tons ugn(y)
 
Västerhaninge 17 skrev:
Om du enbart eldar 2 kbm ved/vinter förstår jag dina funderingar.
För att få en FLVP att fungera ihop med vedeldning måste man elda hela tiden.
Småduttande med en braskamin gör varken till eller från.
En pelletskamin med stort förråd funkar bättre skulle jag tro.
Eller en 2 tons ugn(y)
Vi har en 2 tons Tulikivi. Vi eldar en gång per dygn ungefär och ugnen hinner aldrig kallna under vintern om vi inte åker bort förstås. Vi börjar elda när det börjar vara minusgrader ute (oktober ungefär) och slutar när vårens solljus värmer för mycket. Det brukar då gå 2 vedkastar med 35 cm ved. Jag har uppskattat detta till ca 2 fkbm. Måhända är det lite, men vi eldar ju inte för varmvattnet.
 
Redigerat:
harry73
Vi har en Nibe 360P och en Contura 600 braskamin med täljsten. Huset är 200kvm vi har golvvärme i träbjälklag nere och element uppe.

Utan att vara expert på området har jag trixad en del och tycker att det funka bra.

- När luftfuktigheten kommer under 30-35% sätter vi fläkthastigheten på 1 (är egentligen lite för lågt för att det kan bli minusgrader på avluftstemperaturen.)
- Vi ställer in temperaturgränserna mellan höst och vinterläge så att elpatronen först startar när det blir minusgrader (jag tror att den står på +3grader för att vara exakt)
- Vi ställer värmekurvan så att huset blir 18-19 grader när kaminen är kall. Vi får då en stimulans att börja elda när det är för kallt.
- Om det är för kallt på morgonen och det finns inget varmvatten kvar på morgonen, (för att el-patronen inte är på än) ställer jag timern, så att extra varm vatten funktionen är på mellan 5.00 och 5.30 på morgonen.
- termostaterna nere står på låg nivå och är i princip stängd hela tiden och uppe står de på max.

Vi skulle kunne bygga en värmeförflytare som flyttar värme från ofanför kaminen till ovanvåningen (med eller utan fläkt) Men det har vi inte gjord än
 
  • Gilla
Pergor
  • Laddar…
Vi ställer också ner fläkten på läge 1 under vintern, men vi har haft elektrikern här som ställt det läget tillräckligt högt så att avluften inte ska frysa. Jag ska nu även prova att experimentera mer med värmekurvan och temp.gränserna som du nämnde. Sen vet jag inte hur mycket energi man ids lägga på detta då det enligt rörmokarn lät som att vi inte har så mycket mer att hämta ur fvp-en. Jag kanske hugger mer ved istället.
 
Redigerat:
JörgenJ skrev:
Jag kanske hugger mer ved istället.
...och då blir du ju varm minst två gånger :)
 
Finns ngn tjej här på forumet som har som sport att köra FLVP utan elpatroner och värmer huset med en plåtkamin.
Troligen hemma mycket:p
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.