S
Har haft problem nu att temperaturen är låg i huset, vissa dagar är den nere på 16 grader när man kliver upp på morgonen.

Bifogar bilder för att se om någon kan se något fel?

anlAMow.jpg

og1YcRA.jpg

n4sKmjW.jpg

RlCiLLE.jpg

r30VI96.jpg

OF54Pst.jpg


När jag kom hem idag så visade innegivaren 17 grader men eltillskottet användes inte. Det finns inga strömtrafos kopplade till pumpen så den är inte smart o begränsar när man belastar något annat.
 
Tjena!

Jag har egentligen aldrig hållit på med värmepumpar men däremot jobbar jag med styr- och regler mot fastigheter. Men eftersom Valli skrivit och frågat om jag har några förslag så gör jag ett försök. :)

Första tanke. Har du någon nattsänkning aktiverad?

Avancerad Meny Det finns en utökad meny som du tydligen når genom att hålla in ratten i 5 sekunder:
Avancerad meny
Utgångsläget i reglercentralen heter Meny. I menyn fi nns de funktioner
som du oftast kommer att använda och som du har mest nytta av. Dessutom
fi nns fl era extrafunktioner som du kan använda för att påverka din värmeanläggning.
Dessa är samlade i menyn Avancerad meny.
För att komma till Avancerad meny trycker du på menyratten och håller den
intryckt ca 5 sekunder


Tidsstyrning.
Jag rekommenderar att du stänger av nattsänkningen (om den är aktiverad), det kan troligtvis ställa till att temperaturen sjunker så pass mycket mot morgonen att värmepumpen får svårt att jobba upp temperaturen igen.
Tidsstyrningar
Genom funktionen Tidsstyrningar kan du sänka eller höja temperaturen
olika veckodagar under valfria tider.
1. Välj Tidsstyrningar i menyn Tidsbegränsade inställningar.
2. Välj Dag och tid.
3. Ange vilken veckodag och mellan vilka klockslag som tidsstyrningen
ska gälla. Välj läget På.
4. Välj Spara för att spara ändringen eller Avbryt för att återgå utan att
spara.
Efter en ökning eller minskning av
värmen bör du vänta minst ett dygn
innan ny justering utförs.
Observera
Efter en ökning eller minskning av
värmen bör du vänta minst ett dygn
innan ny justering utförs.
Observera
20
FÖR ANVÄNDAREN
Avancerad meny
5. Välj Temperaturförändring och ställ in önskat värde.
Min: -20ºC, max: +20ºC.
6. Välj Spara för att spara ändringen eller Avbryt för att återgå utan att
spara.
För att ta bort en tidsstyrning tar du fram aktuell tidsstyrning och väljer
läget Av.


Ta bort av alla tidsstyrningar eller sätt temperaturen till 0°C

Lycka till!
 
Har du ställt in rätt värme kurva den styr hur varmt vatten vp (släpper) ut till radiatorerna ?
 
Som jag bilderna ser man att framledningsbörvärdet enligt kurvan + rumskompensering/kopplingsdifferens vid tillfället var 58°C, däremot lyckas pumpen bara leverera 38°C. Så jag kan inte se att det är några problem med värmekurva etc. Det är pumpen som inte lyckas producera nog med värme för att nå önskat börvärde.

SueCia skrev:
När jag kom hem idag så visade innegivaren 17 grader men eltillskottet användes inte. Det finns inga strömtrafos kopplade till pumpen så den är inte smart o begränsar när man belastar något annat.
Det finns även instaällningar för att begränsa effekten ifall kompressorn körs. Kan dessa vara aktuell trots att du saknas trafos?

Avancerad Meny -> Tillskott
Tillskott, Elpatroninställningar (290 A/W)
Anslutningseffekt, Ange total effekt I/S 13,50 kW
----"----, Effektbegr. vid kompressordrift I/S 6,75 kW
----"----, Effektbegr. enbart tillskott I/S 13,50 kW
 
VV tempen låg på 62 grader så jag antog att den gjorde eller nyss gjort vv och jag rekommenderar en sänkning av den tempen för så hög temp fixar inte vp med kompressorn.
 
smurfen72 skrev:
VV tempen låg på 62 grader så jag antog att den gjorde eller nyss gjort vv och jag rekommenderar en sänkning av den tempen för så hög temp fixar inte vp med kompressorn.
Varmvattnets värme kan sänkas till 55 grader. Moderna pumpar har så lågt som 40-45 grader medhöjning till 55 grader en gång i veckan eller varannan vecka. Men då räcker det inte till om flera duschar eller badar. Du har använt 0 timmar för extra varmvatten. Så enligt displayen borde det finnas sådan funktion.
 
Redigerat:
Man har 180 graders beredare i dag så vattnet bör räcka ok med 45 graders temp i alla fall hos oss och vi har badkar.
 
Att sänka VV-tempen var en av det första sakerna jag tänkte på. Men Boverket rekommenderar minst 60°C i en varmvattenberedare för att minimera legionellarisken därför lät jag bli att föreslå det.
Några 40-45°C skulle nog jag aldrig ha kontinuerligt i en beredare i alla fall, i synnerhet inte eftersom jag har små barn.

Men 55°C och legionellakörning till 65-70°C en gång i veckan borde funka.

Frågan är ju om det verkligen kan vara den enda orsaken? TS upplever ju att det är kallt på bl.a. morgonen och under natten bör ju knappast VV-produktionen behöva gå i särskilt stor utsträckning om man har en ordentligt isolerad tank utan läckage.
 
Legionella körning 1 ggr per vecka är overkill. Du gör väl av med varmvattnet? Vi har 1 ggr per månad det räcker.
 
Det finns en anledning till att man har låg temp i vv beredare som värms av vp en vp klarar inte värme vattnet till 60 grader och de allra flesta klarar inte värma vv till 55 grader heller. Men är man orolig för legionella går det ju att ha 60 grader i beredaren hela tiden men då värms den av elpatron till i stort sett 100%
 
Jag resonerar bara så att om man ändå ska ha den funktionen så är det väl lika bra att köra den relativt tätt, det handlar ju inte om om kronor per körning. Om man nu ändå gör av med vattnet borde man väl inte behöva köra en gång i månaden heller?
I vilket fall som helst är det väl lite hängslen och livrem i en villa, men som sagt det kostar ju inte många kronor.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Ja visst förstår jag att man inte klarar att hålla tempen med enbart värmepumpen. Men det handlar ju om en kompromiss för att vara på den "säkra sidan" ur ett hälsoperspektiv. Det är billigare att hålla +12 istället för +8 i ett kylskåp också men det finns ju en anledning till varför det finns riktlinjer.

EDIT: Det kanske börjar bli lite väl OT, men TS har ju lite att kika på nu och även lite att överväga kring VV-tempen. Förhoppningsvis återkommer han med lite input så vi får se hur det går.
 
Redigerat:
Enbart värme pumpen ? 62 grader då är det nog enbart elpatron och jag tror inte ts köpt en vp för att värma vv med elpatron då finns billigare lösningar.
 
smurfen72 skrev:
Enbart värme pumpen ? 62 grader då är det nog enbart elpatron och jag tror inte ts köpt en vp för att värma vv med elpatron då finns billigare lösningar.
Om den endast körde elpatron för vv skulle väl knappast ts bli hjälpt av att sänka vv-tempen eftersom det då skulle innebära att vp nyttjas mer för vv. Men jag kanske missuppfattade dig?
 
smurfen72 skrev:
Man har 180 graders beredare i dag så vattnet bör räcka ok med 45 graders temp i alla fall hos oss och vi har badkar.
Vi har också badkar men badar aldrig i det.;)
Vi vet inte hur många personer de är och vilka vanor de har med dusch och bad. Därför varnade jag honom för det. Titta på Nibe F745? som de skryter är den energimässigt effektivaste på marknaden. Den kan ge 202 liter 42 gradigt varmvatten. Tar vattnet slut ger den spetsvärme i 30? minuter och värmer då inte huset. Sedan kan man köpa en extra varmvattenberedare på 55l som extra tillbehör. Så behovet av varmvatten är olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.