Förutsättningarna är följande:
FTX - ventilation
750 liters ack tank
Luft/vattenpump Airwell
Elpatron

Vet inte om det är något problem men har en fråga angående min värmepump. Bor nu i huset för tredje vintern, tidigare hade jag en manuell blandningsventil som jag kollade kanske två - tre gånger om dagen, för att manuellt justera utgående temperatur i golvet. Fungerade relativt bra, men det kunde bli en del toppar och dalar, plus att det var ett himla springande i pannrummet :S

Till denna vintern installerade vi den medföljande Automixen. Allting har varit frid och fröjd, inbillar jag mig, förutom att det vissa dagar vid kyla tagit hårt på tanken. Har man duschat på morgonen och även golvvärmen kallat har den "tömt" botten samt även gått ner från ca 65 - 70 grader i toppen till ca: 35 grader. Detta har resulterat i att både värmepump och elpatron fått kämpa på halva förmiddagen, plus att man inte fått någon riktig värme i systemet (kallt duschvatten).

Jag, eller rättare sagt min sambo, tröttna på att ha "kallt" vatten så jag tog mig tid att gå igenom alla inställningar från topp till tå. Hittade relativt snabbt ett fel, kurvinställningen stod på radiatorsystem vilket resulterade i en utgångstemperatur på 45 grader mest hela tiden och därför behövde inte luft/vatten pumpen gå igång mer en nångång om dagen, det som hände var ju att det gick mest på elpatronen istället. :x

Hursomhelst ändrade jag kurvinställningen till golvvärme i betongbjälklag, vilket resulterade i en utgångstemp på 35 grader istället för 45 grader. Så vad är problemet nu? Det som är positivt är att varmvattnet inte tagit slut en enda gång, har toppskiktet på tanken gått ner så är det max till 60 grader och ingenting lägre. Däremot så går luft/vattenpumpen i princip halva dagarna. När jag kollar den på morgonen står den kanske runt 41 grader, sen när sambon duschar så går den ner till en 34 grader, (startar upp), pumpar upp sig till en 37 grader, frostar av, sjunker till 35, pumpar upp till 37, osv. samtidigt som golvvärmen cirkulerar med 35 grader.

Det hela resulterar alltså i att luft/vattenpumpen i princip står igång hela dagarna och inte "slutar" förrän framåt kvällen. Detta med tanke på att tempen sjunker vid duschtillfällena på morgonen runt halv nio samt runt sex på kvällen.

Så, vad är felet? Är det något fel alls, eller har jag bara reagerat på att pumpen tidigare knappt gått någonting mot att nu gå hela tiden? Eller är det så att tanken är för liten helt enkelt? Är inkopplingen fel gjord (enligt tank inkopplings schemat så stämmer allting)?

Hoppas någon kan reda ut det här!
 
Spontant känns allt normalt (har ingen koll på hur just din pump funkar)

Gör du av med mycke effekt så som man gör när det är kallt, måste ju pumpen gå konstant för at förse huset med den energin! (tänk också på att en lyft/vatten värmepump ger lägre effekt ju kallare det är ute, så det bidrar ju till att den måste gå längre tid)



Annars är det bästa att köra värmepumpen direkt mot radiatorsystemet, utan akumulatortank, deta ger bättre COP
Sen har man en växel ventil som väljer om pumpen ska göra radiatorvärme eller tappvatten värme (den gör inte båda samtidigt) Men deta kräver ju en hel del ombygnader i ditt system.
 
Tack för ditt svar!

Det är helt enkelt jag som inbillar mig saker då jag inte är van vid att höra hur den går på dagarna i ändå. Som jag nämnde så har ju utgående temp varit 45 grader tidigare (i betongbjälklag golvvärmen) vilket resulterat i att returen legat på sisådär 38-40 grader och luft/vattenpumpen i princip aldrig behövt stå på (vilket jag nu förstått i och med att jag ändrat i kurvinställningen).

Men jag har en annan fråga, la märke till att den fläkt som sitter i utenehten inte rörde sig ur fläcken. Ska den inte göra det, eller vad har den för funktion, om den inte rör sig?
 
Fläkten i utedelen ska givetvis starta ungefär samtidigt med kompressorn startar (eller försöker starta). Annars kommer utedelen av frosta på väldigt snart och den går snabbt in i avfrostningscykeln.
 
Var min tanke, jag får helt enkelt ta kontakt med de som sålt den och höra varför den inte rör sig, samt vad man kan göra åt det.
 
Har nu letat upp manualen till hela "apparaten" och enligt inne - enheten så vill den aktivera fläkten, där ute så rör den sig dock inte ur fläcken. Såg att det går en sladd till fläktenheten, kanske är det så att den inte får ström helt enkelt?
 
Går fläkten fritt därinne? Det har kanske bildats is som hindrar den?
 
Jag skruva av skyddsplasten, för att kolla just detta, och nej, den går helt fritt. Kunde blåsa på den och den rörde sig då enbart av vinden.
 
Låter som läge för service. Kontakta även ditt försäkringsbolag, ibland går en del av kostnaden för att laga värmepumpar på försäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.