Hej.
Har en gammal appliance värmepump som stått ouppackad under ett antal år.
Installerades av kyltekniker för ca 2-3v sedan.
Utedelen blir en stor isklump oavsett vilken utetemperatur som råder.
Har inträffat 2 ggr och båda gångerna har värmepumpen slutat ge värme inomhus mer eller mindre.

Jag har fått tips om att det är för kallt inne, att det är för mycket gas och att det är för lite gas.
Enheten var förfylld så inget tillsattes vid installation.

Någon som vet var man börjar felsöka ??
 
Ut med kylteknikern igen så får han felsöka, bl.a har de ju en läcksökare för köldmedier.

Det KAN vara brist på medium, har den stått i flera år är det möljligt att någon lödning eller muttrarna på anslutningarna inte var helt 100% så att det läckt pyttelite genom åren. Eller så fuckade teknikern upp och släppte ut lite under installationen. Eller så är det något fel på styrning/givare så att den inte begriper att avfrosta när den borde.

Om det går kan du prova att sätta den i kylläge istället. Blir innedelen också snabbt en isklump tyder det på sannolik brist.

Appliance är verkligen budgetmärkenas budgetmärke vad jag förstått så läcka direkt från fabrik skulle inte överraska mig. I synnerhet om det är sorten med "snabbanslutningar" de sålde för ett gäng år sedan, de är verkligen skräp.
 
  • Gilla
TeliaNet
  • Laddar…
A
TeliaNet TeliaNet skrev:
Hej.
Har en gammal appliance värmepump som stått ouppackad under ett antal år.
Installerades av kyltekniker för ca 2-3v sedan.
Utedelen blir en stor isklump oavsett vilken utetemperatur som råder.
Har inträffat 2 ggr och båda gångerna har värmepumpen slutat ge värme inomhus mer eller mindre.

Jag har fått tips om att det är för kallt inne, att det är för mycket gas och att det är för lite gas.
Enheten var förfylld så inget tillsattes vid installation.

Någon som vet var man börjar felsöka ??
Iom att den är igenfrusen så har ju ingen gas läckt ut, omgivningstemperaturen påverkar mindre än luftfuktigheten. när den är igenfrusen så får du ingen luftcirkulation och därmed kan den inte ta någon värme från uteluften och ej heller ge på insidan.
om du har kallt inne så kan den inte gå upp på fullt fläkt då den skulle blåsa kallt. dessa pumpar har ingen större kapacitet att öka innetemperatur mao. därför är de helt olämpliga i garage när man vill värma upp för att tillfälligtvis vara där.
då för 15 år sedan då appliancepumpar såldes av Jula var standardfelet rörtempgivaren på utedelen då denna symptomen uppträdde. klyddig att byta men det hjälpte nästan alltid.
Dessa pumpar var aldrig avsedda för nordiskt klimat och gav ingen värme under -10C så mycket driftsstörningar var det, de levde inte så länge och har inte sett någon på många år nu.
 
  • Gilla
TeliaNet
  • Laddar…
Idag upptäckte vi att fläkten på utedelen blåser luften in mot huset, men vad jag vet ska den blåsa från huset?

Samtidigt fick jag reda på att det är motståndet från fläkten som styr när den behöver avfrostning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.