Vi är på väg att bygga 200 kvm 1-plans hus (platta på mark-vattenburen golvvärme), arkitektritat - lösvirkeshus. Min gamla barndomsvän (VVS-ingenjör) kommer projektera VVS-en men jag har ett par funderingar gällande priser på värmepumpar som sköter ventilation, värme (vattenburen golvvärme) samt varmvatten.

Det verkar som NIBE har en modell som heter Figheter 360P, med ett rek.pris på 38 000 + moms.

Någon som vet något konkurrerande märke till lägre pris som har samma verkningsgrad (eller är lika bra) ?

Eller om det går att hitta liknande värmepumpar från Tyskland eller annat land ?

Vårt hus är i två delar med en stor arbetsbostad med egen dusch/wc och pentry. Vi tror att vi kommer behöva kyla här på sommaren samt även förslagvis i sovrummet i stora huset. Vilket system ska man köpa för att lösa dessa krav ? (långt avstånd mellan rummen också) Jag har hittat värmepumpar (utomhus) som genererar kyla på sommaren (typ Mits. MSZ) och värme när "det är kallare". Någon som har någon erfarenhet ? vad som man bör titta på.

/Jens




 
Tips: www.rinkabyror.se säljer 360P för 34700SEK ink moms. Där finns även allt annat du behöver till bra priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.