Är det någon som vet vilket varvtal som en scroll har på tex 100 Hz, är det 4 pol eller 2 pol lindning , har fått en uppfattning om 3500 r/m vid max Hz men är osäker, något som snurrar med den farten måste slitas enormt mot att gå med 50 Hz ( 1400 r/m vid 4 polig lindning ) . Sen det med det att snurrar på tex 100 Hz gör att förlusterna i pumpen ökar dramatiskt.
Bara enkla frågor, kan någon övertyga mig varför det alltid måste vara en varvtalsreglering på kompressor och cirkpumpar, allt handlar om flöde och temperatur. Det finns inga genvägar,värme ska skapas av någon värmekälla.och tranporteras
 
J jonaserik skrev:
Bara enkla frågor, kan någon övertyga mig varför det alltid måste vara en varvtalsreglering på kompressor och cirkpumpar, allt handlar om flöde och temperatur. Det finns inga genvägar,värme ska skapas av någon värmekälla.och tranporteras

Alltid vet jag inte men.

Frekvensstyrd kompressor: Om man vill ha 100% effektäckning och man inte har plats för arbetstank. Så är det ju självklart bättre än en 100% on off installerad rakt ut på radiatorkretsen.
Men jag får inte ihop det att det skulle vara bättre än en on off med en väldimensionerad arbetstank.

Varvtalsreglerad cirkulationspump: Ser jag två stora fördelar. T.ex i on off fallet med tank.
Mellan VP och tank. Cirkulationspumpen håller de föreskrivna deltat oavsett effektuttaget som varierar med köldbärartemperaturen.

Varvtalsreglerad (tryckstyrd) på radiator/golvvärmekretsen om man har som jag termostater, så är det ett måste anser jag.
För då vid strypande eller stängt flöde på en eller flera kretsar tackvare att termostater stänger så påverkas inte flödet över de andra ventilerna.
Dvs de får inte mer flöde som man får med konstant varvtal.

Vad tycker du är nackdelen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.