Jag blir så j**la förbannad så fort denna fråga kommer upp runt fikabordet.
Tydligen är värmepump det bästa man kan ha och man blir direkt idiotförklarad bara för att man gillar pellets!

Är pelletsförespråkare ett utdöende släkte av inbitna entusiaster eller är det verkligen ett alternativ?

Och med pelletsvärme menar jag alltså en riktig anläggning som kostar lika mycket som ex.bergvärme så i investering är dom jämnlika.
 
Eftersom pellets ger en högre kWh kostnad så är nog pelletsförespråkare ett utdöende släkte.
Vid nybygge så är det enklare att placera en kylskåpsstor värmepump än en pellets panna med förråd.
 
Nu kostar en biomatic 20+ under 40000 papp;) Bättre kan man inte få på pellemarknaden...
 
För den som har ett vattenburet system som är av gammal typ, högtempererat, så är ju pellets en mycket bra lösning. COP-värdet på en VP blir ju sämre desto högre temperatur pumpen måste tillverka. Det problemet dras ju självklart inte pelletseldning med. Så vill man behålla en radiatorinstallation av hög-temp-typ så är pellets ett bra val.

Säger jag, som själv precis investerat i jordvärme och lågtempsystem.
 
  • Gilla
Bertram
  • Laddar…
analog skrev:
Tydligen är värmepump det bästa man kan ha
Så är det. :wow:
 
Måste faktiskt erkänna som pelletseldare om jag hade ett lågtempssystem så skulle jag sätta in en värmepump alla dagar i veckan. Det är ju mer jobb med en pelletspanna även om man nu skulle ha bulkförråd och spaksotning så är det större risk att nånting krånglar och det enligt murphys lag på de kallaste dagarna.
 
Det går väl inte att generellt säga vad som är bäst eftersom svaret skiljer sig utifrån vilka förutsättningar man har.

För mig:
70-talshus med källare och befintligt vedpanna var en pellets brännare optimal eftersom spillvärmen behövs i källaren och skorsten och ventilation mår bra av en förbränning
 
Det är långt ifrån alltid som värmepump är den mest ekonomiska lösningen!

De flesta på detta forum som räknat fram att värmepump är bästa investeringen är inte ekonomer ;)
 
injonil skrev:
De flesta på detta forum som räknat fram att värmepump är bästa investeringen är inte ekonomer ;)

Ekonomer brukar glömma bort vad som är bäst för huset. Att ha en förbränningsenergikälla i källaren kan i vissa fall vara väldigt bra för både hus, skorsten och ventilation. Detta framgår sällan i ekonomernas beräkningar.
 
  • Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
Nu hävdar ju jag att även om man bortser ifrån att pellets ibland är bäst för huset så kan pellets vara den mest lönsamma investeringen!
 
_ap_
ekonomer kan verkligen inte gilla värmepumpar då man i en sån installation har
alldeles (enligt mig) för många antaganden.

Hmm.. vi antar att eltillskottet kommer bli.. vi antar att 45* i framledning räcker..
vi antar att källaren inte blir kall..

sen blir det säkert bra i många fall, oftast nya hus, men i gamla kåkar ojoj..
 
injonil skrev:
Nu hävdar ju jag att även om man bortser ifrån att pellets ibland är bäst för huset så kan pellets vara den mest lönsamma investeringen!
Vid val / byte av uppvärmning bör följande beaktas att bara kolla på ekonomi kan bli fel

1. Ekonomi, driftskostnad + återbetalningstid investering. Ev värdestegring på hus.
resten av livet eller ett hus i väntan på nytt hus osv osv
2. Husets behov lågvärme/högvärme, ventilation, skorsten, källare, fukt, spillvärme, torkskåp osv osv
3. Tid. Hur mycket är det värt för mig att ha ett underhållsfritt system?
Hur mycket tid kan jag tänka mig att lägga på underhåll av system.
 
Redigerat:
Är det någon här som skulle installera biobränlse i en nybygd villa < 250m2? Jag tror att jag skulle hoppat över det, men är inte säker.
 
-MH- skrev:
Är det någon här som skulle installera biobränlse i en nybygd villa < 250m2? Jag tror att jag skulle hoppat över det, men är inte säker.
Ja, om du har tilllång till gratis spannmål eller gratis ved så är det ju alltid ett alternativ.
 
För egen del blev det billigare att byta till jordvärme än pellets. La ungefär 3000 kr/mån på pellets vid rådande väder i västra Sverige. Nu är det en bra bit under 1000 kr/mån. Plus att jag inte behöver lyfta ett finger. Det bara rullar på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.