Hej, jag har en Thermia itec eco 8 luft/vattenvärmepump. Det sitter en cirkulationspump eftersom badrummet är så långt ifrån den men har stängt av den och har den endast på timer någon timme per vecka för att undvika att vattnet blir att stå stilla i det röret. Vi märkte då att det var svårt att få varmvatten i duschen så vi la dit en backventil för att vi gissade att det kanske kom med kallvatten i det röret och det funkade sen. Nu har det slutat funka igen, man måste ha ca 58 grader varmvatten för att få ok temp i duschen, förut gick det med ca 48 grader. Någon som har nån idé vad det beror på? Kan det komma med kallvatten när man inte har igång cirkulationspumpen och att det kommer igenom backventilen? Kanske förklarar dåligt men fråga om jag ska förtydliga!
 
Åsa Lund
Hur mycket energi har du sparat på att ha cirkulationspumpen avstängd? Är det värt krånglet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur mycket energi har du sparat på att ha cirkulationspumpen avstängd? Är det värt krånglet?
Bra fråga, jag har ingen aning för har haft det sen början. Det var en VVS:are som sa att det kunde dra väldigt mycket mera om man körde med den. Jag skulle ju kunna testa ha igång den och jämföra :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tillskottet av värme till varmvattenproduktion mäts väl i din värmepump? Kolla en natt med och en natt utan pump igång. Å så vet du ju hur mycket pumpen drar.
Kanske blir det i slutändan så att du byter till en effektivare cirkulationspump och låter den gå så att systemet funkar som tänkt
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tillskottet av värme till varmvattenproduktion mäts väl i din värmepump? Kolla en natt med och en natt utan pump igång. Å så vet du ju hur mycket pumpen drar.
Kanske blir det i slutändan så att du byter till en effektivare cirkulationspump och låter den gå så att systemet funkar som tänkt
Ja det gör det säkert, jag la igång den nu så ska jag jämföra :)
 
Jag tänkte ju förresten inte på att själva cirkulationspumpen drar mycket ström utan att det då måste värma mera varmvatten när det ska dra runt hela tiden. Tänker jag fel då?
 
Åsa Lund
Strandpapper Strandpapper skrev:
Jag tänkte ju förresten inte på att själva cirkulationspumpen drar mycket ström utan att det då måste värma mera varmvatten när det ska dra runt hela tiden. Tänker jag fel då?
Nej, både och drar ju energi.
Har du bra isolering på rören minskar givetvis förlusterna när vattnet pumpas runt.
Å andra sidan så bidrar ju den värme som vattnet tappar till att värma huset. Så den försvinner ju inte helt förgäves.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, både och drar ju energi.
Har du bra isolering på rören minskar givetvis förlusterna när vattnet pumpas runt.
Å andra sidan så bidrar ju den värme som vattnet tappar till att värma huset. Så den försvinner ju inte helt förgäves.
Jo absolut men tänkte att förlusterna av varmvattnet skulle dra mycket mera energi än själva pumpen. Ja det är sant!
 
Om du går in I menyn information och sedan markerar du varmvatten. När du får fram varmvatten så trycker du på + så kommer du se en graf på din varmvatten temperatur.Nu är nog din orginal tid inställt på 1.20 minuter.Du kan ändra tiden för att se lägre tid.Håll vänsterknappen intryckt i ca 5 sekunder så kommer du in i servicemenyn.Pila ner till installation och där ser du LOGGTID och ändra den till 6 istället för 3 så ser du lägre tidsintervall på temperaturen på varmvattnet.För gå ur service menyn pilar du vänsterknappen 3 gånger.

Edit:u måste hålla +tecknet intryckt för att se tiden nere i vänstra hörnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strandpapper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.