Har varit och kikat på ett lite äldre hus som är ett renoveringsobjekt.

Planen är att gräva upp den gamla krypgrunden och lägga värmegolv, bekymret är att huset inte är så stort och planlösningen är precis fel för att man ska få plats med en värmepump inomhus.

I det redan lite mindre badrummet står varmvattenberedare/vattenpump/hydrofor i ena sidan i gammal stil. Att även ställa en värmepump där lockar inte så värst.

Det är ett gammalt putsat stenhus så att bygga till är inte jätteenkelt eller smidigt. Dock så står det ca 3 meter från huset ett murat litet förråd, precis lagom stort för en värmepump ihop med även hydrofor och vattenpump.

Fråga: Om man isolerar och gjuter nytt golv, isolerar väggarna/tak och sätter i en ny dörr, skulle den lösningen kunna fungera? Sen såklart kulvert in i huset. Då får man dessutom mer plats i badrummet som är välbehövligt.

En nackdel kan ju vara att varmvattnet får lite längre att färdas innan det kommer ut ur blandare.
Elgocell verkar fungera bra och 3 meter är inte så långt, kommer man åka på förluster?

Förrådet i sig förmodar jag att värmepumpen värmer upp av sig själv av läckande värme.
 
Det kommer säkert funka bra. Ett alternativ är ju att du även fortsättningsvis har vvb inomhus som vp matar. Dvs, du skaffar en vp utan inbyggd beredare, tex. nibe 1145 om det är mark/bergvärme som är på tapeten. Då får du varmvatten snabbare, å andra sidan så kanske utrymmet är åtråvärt i badrummet?
 
mexitegel skrev:
Det kommer säkert funka bra. Ett alternativ är ju att du även fortsättningsvis har vvb inomhus som vp matar. Dvs, du skaffar en vp utan inbyggd beredare, tex. nibe 1145 om det är mark/bergvärme som är på tapeten. Då får du varmvatten snabbare, å andra sidan så kanske utrymmet är åtråvärt i badrummet?
Instämmer, det är många som har det så.
Det gör ju att man slipper en del buller i bostaden också.

Men jag skulle behålla värmepumpens varmvattenberedare, det blir ju billigast.
Kanske komplettera med en liten beredare i badrummet, som är kopplad i serie med värmepumpens beredare.
Den behöver inte vara stor, kanske 15-30 liter, men gör att man inte behöver vänta på varmvattnet för handtvätt och liknande.


För övrigt:
Har jag nog 12 meter mellan stora badrummet och varmvattenberedaren.
Man får vänta en stund (30 sek) på varmvattnet.
Men än har inte hustrun klagat i alla fall :)
 
Redigerat:
Det där var en väldigt bra ide. Då ska vvb bara hålla värmen i vattnet istället för att värma upp det själv. Vilket borde göra att den inte drar så mycket? Eller de kör på med inställd effekt ändå? Ska man lägga pengarna på en värmepump känns det lite dumt att ha kvar något med en elpatron.

30 sekunder är inte så farligt, jag får nog inte mer än 8 meter till köket som är det som är längst bort.Så det hade funkat det med.

Tack för svar! Ska jag skissa vidare.
 
Mufffin skrev:
...
30 sekunder är inte så farligt, jag får nog inte mer än 8 meter till köket som är det som är längst bort.Så det hade funkat det med.

Tack för svar! Ska jag skissa vidare.
Nej det kan man leva med.

En sak att tänka på:

Använd inte grova rör för varmvattnet i kulverten!
Det är ju volymen med kallvatten i rören mellan beredare och blandare som skall tömmas så fort som möjligt, så man får det goa varmvattnet ur kranen.
Grövre rör = större volym = längre tid.
Plaströr (Pex) gör ju också att inte värmen går åt till att värma upp koppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.