Hej,
Jag hjälper mina föräldrar att förenkla uppvämningen nu när de blivit äldre. De har idag en nyare vedpanna kopplat till en 1800l acc-tank som fugerar bra, men skulle vilja minska på sitt eldande vartefter orken tryter så pellets är inte ett alternativ. Min spontana reaktion är att det borde väl funka att koppla en VP till acctanken och kanske bara elda när det är lite kallare?

Vad är då en lämplig VP till detta? De har möjlighet att välja mellan luft-vatten, bergvärme och jordvärme eftersom huset ligger på landet med en gammal åkerplätt intill huset. Huset har en årsförbrukning på omkring 18-20 000 kWh i värmebehov (varmvattnet inräknat). De kan även tänka sig att investera i solceller som ett komplement för att få ned elförbrukningen nu när deras fasta el-abonnemang (27öre/kWh) tar slut, finns det en förtjänst på det? och hur stor anläggning ska man beställa? Total förbrukning på huset om man skulle köra på elpatron och även räkna in hushållselen ligger på ca 25-27 000 kWh.
Huset ligger i elprisområde 2 i Ånge kommun.

Jag hjälper dem gärna att beställa jobben men tycker att det finns så mycket att välja mellan så jag tänkte få lite råd på vägen! :)
 
Om det finns en åkerplätt och det går att plöja ner typ 400 m slang så kan jordvärme passa bra. Annars bergvärme eftersom de bor i Norrland, inte luftvatten. Man bör egentligen inte koppla värmepumpen direkt till ack-tanken eftersom det då blir fast kondenseringstemperatur och man förlorar ca 30 % av energibesparingen med värmepump. Man kan bygga systemet så att värmepumpen normalt värmer huset och så snart det finns värme över en viss temperatur i acktanken så stannar värmepumpen och värmen hämtas automatiskt från tanken istället så länge den räcker.

Solceller är ett dyrt sätt att tillverka el och priset på solcellspaket inkl installation har stigit kraftigt. Bor ni Norrland med ganska låga el-priser kan det därför vara en mycket tveksam affär eller ta enormt många år innan man tjänat igen pengarna inkl. räntan. Finns också många osäkerheter kring solceller och framtiden för bidrag etc. så räkna väldigt noggrant på det innan eventuellt köp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle du behöva ha fast kondensering gör att du kör mot en acktank?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Annars blir det ju inget varmvatten.
 
Nu har ju inte TS skrivit hur varmvatten produceras, men för att nyansera det lite så är ytterligare en möjlighet att ha en separat varmvattenberedare. Den skulle kunna ta vv från befintlig lösning och spetsa det med antingen el eller VP.
Och även om man inte gör så och förlorar 30%(vilket jag tycker låter högt), så är ändå besparingen över 50%.
Sen är frågan också vilken framledningstemp värmesystemet kräver, om de nu inte vill stödelda varje dag under vintern.
Oavsett så tror jag att TS är inne på rätt spår vad gäller att komplettera/ersätta med VP.
Huruvida bergvärme eller jordvärme blir bäst beror på ett antal okända faktorer.

Är taket relativt nytt eller ska läggas om hade jag även funderat vidare på solpaneler.
 
  • Gilla
tomas w
  • Laddar…
Varmvattnet produceras i en vv-slinga i acc-tanken och framledningstemperaturen går nog inte över 55gr skulle jag tro, ett förhållandevis modernt 2-rörs radiatorsystem.

Vad det gäller solceller finns goda möjligheter till markmontage så inga begränsningar vad det gäller takets storlek eller skick, i övervägande sydlig riktning utan nämnvärt skuggande träd! :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T tomas w skrev:
Hej,
Jag hjälper mina föräldrar att förenkla uppvämningen nu när de blivit äldre. De har idag en nyare vedpanna kopplat till en 1800l acc-tank som fugerar bra, men skulle vilja minska på sitt eldande vartefter orken tryter så pellets är inte ett alternativ. Min spontana reaktion är att det borde väl funka att koppla en VP till acctanken och kanske bara elda när det är lite kallare?

Vad är då en lämplig VP till detta? De har möjlighet att välja mellan luft-vatten, bergvärme och jordvärme eftersom huset ligger på landet med en gammal åkerplätt intill huset. Huset har en årsförbrukning på omkring 18-20 000 kWh i värmebehov (varmvattnet inräknat). De kan även tänka sig att investera i solceller som ett komplement för att få ned elförbrukningen nu när deras fasta el-abonnemang (27öre/kWh) tar slut, finns det en förtjänst på det? och hur stor anläggning ska man beställa? Total förbrukning på huset om man skulle köra på elpatron och även räkna in hushållselen ligger på ca 25-27 000 kWh.
Huset ligger i elprisområde 2 i Ånge kommun.

Jag hjälper dem gärna att beställa jobben men tycker att det finns så mycket att välja mellan så jag tänkte få lite råd på vägen! :)
Jag tror luft/vatten om de kan elda också. Då få de elda när det är som kallast. Om inte det fungerar. Är det bättre med bergvärme. Fast dyrare.
 
I Norrland är det för kallt för att en luftvärmepump ska fungera bra ganska stor del av året. I södra Sverige skulle det fungerat bra.
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
T tomas w skrev:
Varmvattnet produceras i en vv-slinga i acc-tanken och framledningstemperaturen går nog inte över 55gr skulle jag tro, ett förhållandevis modernt 2-rörs radiatorsystem.

Vad det gäller solceller finns goda möjligheter till markmontage så inga begränsningar vad det gäller takets storlek eller skick, i övervägande sydlig riktning utan nämnvärt skuggande träd! :)
Då finns det god chans att även solpaneler kan vara en bra investering, men ha i beaktning att 60-öringen kan försvinna och den period när huset drar som mest el kommer inte solpanelerna producera något.
 
J Josth skrev:
Här ett principschema hur NIBE löser dockning av en markvärmepump och en panna med ackumulatortank och helautomatisk styrning av värme och varmvatten: [länk]
Jag har svårt att förstå vad du vill framföra med det schemat, TS förutsättningar och det som diskuterats i tråden?
 
Det är ett utmärkt exempel på hur man kör en värmepump med flytande kondenseringstemperatur och dockar mot en vedpanna med ackumulatortank. Helautomatisk styrning.
 
J Josth skrev:
Det är ett utmärkt exempel på hur man kör en värmepump med flytande kondenseringstemperatur och dockar mot en vedpanna med ackumulatortank. Helautomatisk styrning.
Du har helt rätt om det är en VP med inbyggd beredare och man inte återanvänder befintlig slinga för VV.
Jag tänkte på en lösning med enbart VP och använda befintlig och/eller separat VVB, men nu förstår jag hur du tänker. 😀
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
VV-slingan i ackumulatortanken förvärmer alltid varmvattnet innan det via en temperaturstyrd blandningsventil går in till värmepumpens beredare. Finns det någon lite värme kvar i ackumulatortanken så utnyttjas det, annars får värmepumpen fixa hela temperaturhöjningen på varmvattnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
sblixten och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
VV-slingan i ackumulatortanken förvärmer alltid varmvattnet innan det via en temperastyrd blandningsventil går in till värmepumpens beredare. Finns det någon lite värme kvar i ackumulatortanken så utnyttjas det, annars får värmepumpen fixa hela temperaturhöjningen på varmvattnet.
Du har rätt, jag läste schemat slarvigt och ser nu att slingan i acctank är kopplad till vvb i vp.
Tack för rättelsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.