S
Hejsan

Funderar lite kring möjligheterna att använda en och samma värmepump till garaget på vintern och poolen på sommaren.

Poolen rymmer 12 kubik och garaget har en yta på ca 100m2 med golvvärmeslingor.

Är detta något som skulle kunna tänkas låta sig göras, eller finns det någon anledning till att det inte alls skulle gå?
 
Om du tänker på en luftvärmepump (LLVP) har poolpumpar betydligt högre COP.
Värmepumpar något lägre och inbyggt avfrostning. Poolpumpen fungerar ner till plus 5 kanske! Medan värmepumpen till minusgrader.
Hade du satsat på en LVVP (LUFTVATTEN) kan detta gå. Med dessa pumpar är betydligt dyrare.
Kolla på Jula. Då ser du skillnader i COP, och pris.

Edit.
Jag läste slarvigg. Du skrev ju golvvärmeslingor. Således är det möjligt.
 
S
Hur funkar en LLVP till en pool? Hur man än vrider och vänder på det är det ju vatten man värmer :)
 
Snickerick skrev:
Hur funkar en LLVP till en pool? Hur man än vrider och vänder på det är det ju vatten man värmer :)
Exakt. Jag hade fel....
 
S
Ja precis, det är alltså vatten som ska värmas både i poolen och för garaget :)

Kan man göra det så enkelt att man bara sätter några ventiler och styr vattnet antingen till poolen eller till garaget?

Vilken effekt bör man räkna på till ett garage på ca 100 kvm, det är öppet upp i nock totalhöjd ca 5m? Jag gissar att garaget kräver lite mer effekt än poolen.

Tanken är att hålla ca 10 grader i garaget (hmm, då kanske värmen måste funka även under den delen av året som av någon anledning kallas sommar ;) )
 
S
Hmm, riktigt så här enkelt är det nog inte egentligen. Jag noterade när jag kollade på jula som du tipsade om, att poolpumpen har titan i värmeväxlaren, för att kunna hantera salt, klor m.m. i poolvattnet, och det är klart, jag vill kanske inte ha delar av garagevärmevattnet i poolen, och vice-versa. Så någon form av extra värmeväxlare för vattnet till poolen bör man nog ha oavsett vilket. Givet att man kör på en "vanligt" värmepump och inte en poolpump. Jag notade även att en vanlig pump var betydligt dyrare än en poolpump, och jag förmodar att det är för att de ska fungera även vintertid, så en sådan är nog enda alternativet i detta fallet.
 
Du kan fixa det med värmeväxlare... En kostnad till. Och lägre verkningsgrad.
En pool på 12 kubik behöver ingen kärnreaktor. Men ju kraftigare pump, desto fortare går det att värma.
 
.

Värmeväxlaren sitter i värmepumpen.
Effektbehovet skiljer sig nog inte så mycket men vintertid vill du antagligen ha lite varmare vatten till golvet än du har i poolen på sommaren.

Högst verkningsgrad har poolvärmepumparna vid ca 20 grader, vanliga luft vattenpumpar är ju optimerade för andra driftsförhållanden.

En luftvattenvp för husvärmning gör nog ett bättre jobb på sommaren med poolen än vad poolvpn gör på vintern....
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
S
Ja, jag skulle tro att en vanlig lvvp är bättre än en pooldito i detta fallet. Dock räcker det nog inte med värmeväxlaren i pumpen, eftersom jag inte vill blanda vattnet i golvvärmen med vattnet i poolen, och inte heller få in det klorerade poolvattnet i lvvp'n, eftersom den inte riktigt är anpassad för det.

Dock noterade jag att en poolvärmepump är betydligt billigare än en vanlig lvvp. Och jag hade egentligen planer på att värma garaget med pellets, vilket redan finns i bostadshuset. Så det kan bli så att jag skippar detta med sammankoppling ändå. Tänkte mest att om jag ändå skaffar en lvvp så kan det ju vara bra att kunna använda den på vintern också, när den ändå finns. Men om det blir till en merkostnad om 15-20 papp, så kan det kvitta.
 
Du kan då koppla på en ventil och värmeväxlare till pelletskaminen. Då får du varm vatten i poolen mycket fort! Då jag gissar kaminen ligger på minst 9 kW.
Även vintertid vid minus 10 hade du kunnat bada.
 
S
Ja, det har du ju så klart helt rätt i! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker, tack för tipset! Klart att jag ska göra så :)

Pelletsbrännaren är på 20kW, men den värmer ju huset också, dock inte på sommarhalvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.