Har en värmeanläggning sol, ved( vattenmantlad spis) som jobbar mot en acktank på 700 l med i byggd solstings samt inbyggd Vvs på 200 l. Har nu monterat även en luft/ vatten Vp mot tanken. Husen med kulvert i mellan är på totalt 350 m2 och snart klara. Jobbar som byggare Och har viss kunskap även inom VVS men är ändå osäker på hur allt ska kopplas.Tycker mej inte få de svar jag önskar. Nu mina frågor- hur skall vi kopplas in för att få bästa skiktning i tanken? Då det finns golvvärme överallt så tycker jag det är galet att värma hela tanken till 50 grader för att sen shunta ner det till 25-30 grader.
Vet oxå att det varit bättre med en extern vvb från början men vp kom till nu i slutet.
Är tacksam för olika lösningar
 
Har dito en VP ON/OFF själv, kör raka rör direkt mot tanken, start stopp vi termostat , stopp sitter på returledningen ( gemensam för alla källor ) från tanken, hög temp retur VP är stopp, det med att fylla hela tanken är bry sig om, det blir bara längre och kortare gång/stopptider beroende på uttaget av värme, det är lite spec att få VP starta när tanken är tom
 
  • Gilla
Bästabob
  • Laddar…
Var har du satt termostaten? På rerturen?
 
Start av VP sker med en extra brytare i shunten,shunt 100% öppen slut på värme i tanken. stopp VP sker med en maxtermostat som sitter i eller på return från tanken ( laddning från VP/panna ) i mitt fall 43 C som är normalt för ON/OFF utan lullull med datateknik, oavsett var värmen kommer ifrån så är det returen som stoppar VP, från panna hög retur, då startar inte VP
 
  • Gilla
Bästabob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.