Hej köpte en ny värmepump på Julas kampanj förra månaden och fick den inkopplad i veckan. Det var en förfylld modell, alltså med snabbkopplingar. Nu har det blivit några grader kallt och då har den börjat frosta igen rätt mycket, detta trots att den enligt jula ska ha innebyggda värmeslingor. Vad kan detta bero på?

Avståndet mellan ute och innedel är ca 1,5m men medföljande slangar var va 4m, detta löste installatören genom att ringla dom ett varv bakom utedelen, är detta ett okej sätt att lösa det på eller kan det bidra till isningen?

När jag kollar bakom utedelen verkar det vara någon "givare" som ser ut att hänga löst, kan någon se på min dåliga bild om den ska hänga så?


Jag kör pumpen i autoläge och inställd på 18 grader.

Mvh
Jeppe
 
  • Värmepumps utedel med synlig igenfrostning och en löst hängande givare markerad med orange cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfrostningen funkar troligen inte som den skall. Det kan ha med den lösa givaren att göra.
Sen ser det lite trångt ut med slangkringlan bakom. Tyvärr en nackdel med maskiner med snabbkopplingar. Man kan inte anpassa längden mellan ute och innedel.
 
Får nog ringa installatörer igen, men att flytta ut pumpen en bit till så det blir mer utrymme är nog inga problem då den är längst in på fästet idag. Däremot skulle det vara intressant att veta vart den där givaren ska vara. Kanske någon som har en likadan pump som kan ta en titt.
Det är denna modell det gäller:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/
 
Min sitter också lite på trekvart, men avfrostningen funkar ändå. Den ska mäta temperaturen på luften som sugs in, så den måste inte sitta dikt an mot lamellerna.

J JeppeKa skrev:
...trots att den enligt jula ska ha innebyggda värmeslingor.
Eventuell värmeslinga sitter undertill i bottentråget så att inte avfrostningsvattnet fryser innan det hinner rinna ner på marken. Själva förångaren avfrostas genom att kylmediaflödet reverseras (och fläkten stoppas) så att den värms av kompressorn
 
Intressant, har kikat på denna modell. Vet att den är (delvis?) förfylld.
Vet du möjligen om installatören behövde vakuumsuga? Eller om det bara var att sätta ihop snabbkopplingarna?

Jag bor på en ö lite längre ut, så det blir väldigt dyrt att ta ut en installatör mot alternativet skruva själv...
 
Det är bara att trycka ihop snabbkopplingarna och koppla in strömmen.
 
M Mercruiser skrev:
Intressant, har kikat på denna modell. Vet att den är (delvis?) förfylld.
Vet du möjligen om installatören behövde vakuumsuga? Eller om det bara var att sätta ihop snabbkopplingarna?

Jag bor på en ö lite längre ut, så det blir väldigt dyrt att ta ut en installatör mot alternativet skruva själv...
Nackdelen med att bo på en ö är att det oftast är högre luftfuktighet ( innan det är is ) och detta bygger på ismängden på baksidan av utedelen rätt fort om den utnyttjas ordentligt och då gäller det verkligen att den är anpassad för detta då du annars får en igloo rätt snabbt.
 
A
Förr flyttade man ut givaren på julapumparn för annars funkade de inte
Om din utgivare hänger på tre kvart men fri från snön så funkar det
Mer troligt att din rörgivare inte gör vad den skall. 1
 
Vad är en rörgivare och vart sitter den?
 
Det sitter en givare på kylmediaröret som går från förångaren tillbaks mot kompressorn.
Värmepumpen mäter temperaturen på insugsluften och temperaturen på kylmediat som har passerat förångaren. Om skillnaden blir för stor triggas en avfrostning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.