Hej,

Jag har köpt en värmepump av kanske Sveriges största värmpepumpsleverantör. Efter installation visar det sig att pumpen saknar en viss funktion som de i sin beskrivning skrivit att den finns. När jag köpte pumpen så sorterade jag bort alla pumpar som inte har denna funktion och valde den som passade mig bäst.
Jag har kontaktat kundtjänst och de hänvisar blint till att de skrivit "Vi reserverar oss för eventuella skrivfel" på deras hemsida och att funktionen inte står med i manualen. Sedan var det locket på direkt.

Är det så här lätt för dem att komma undan?
 
C
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Är det så här lätt för dem att komma undan?
Hänger väldigt mycket på om du redan har betalat eller inte. ;)
 
R
Skulle tro de eftersom dem inte skulle reservera sig gör fel skrivningar annars.

Vad är funktionen?
 
C cpalm skrev:
Hänger väldigt mycket på om du redan har betalat eller inte. ;)
Tyvärr har jag redan betalt.
 

Bästa svaret

Tråkigt. Det är bara att reklamera och ta det till ARN.
Har du betalat med kreditkort? Gör en chargeback på betalningen i så fall.
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen jurist men man kan väl inte reservera bort konsumentköplagen? Enl den är en vara felaktig om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Efter installation visar det sig att pumpen saknar en viss funktion som de i sin beskrivning skrivit att den finns. När jag köpte pumpen så sorterade jag bort alla pumpar som inte har denna funktion och valde den som passade mig bäst.
Vad är det funktion du saknar?
 
Allt hänger ju på vad det är för fel och hur det påverkar funktion m.m.
 
Det handlar om en luft/luftvärmepump som enligt deras beskrivning skall vara steglös från 10 grader och uppåt i HEAT-läget men i själva verket är steglös från 16 grader. Det finns en underhållsvärme på 8 grader men det är inte det jag är ute efter.

När jag beställde så filtrerade jag bort alla som inte var steglösa från 10 grader och valde en öump som passar mig.
 
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Det handlar om en luft/luftvärmepump som enligt deras beskrivning skall vara steglös från 10 grader och uppåt i HEAT-läget men i själva verket är steglös från 16 grader. Det finns en underhållsvärme på 8 grader men det är inte det jag är ute efter.

När jag beställde så filtrerade jag bort alla som inte var steglösa från 10 grader och valde en öump som passar mig.
Det där kollade jag också på :)
Hittade ingen så fick välja en som kunde köra underhåll på 8 och sen steglöst från 16.
Finns det de som kan köra steglöst från 8?
 
G guggen skrev:
Det där kollade jag också på :)
Hittade ingen så fick välja en som kunde köra underhåll på 8 och sen steglöst från 16.
Finns det de som kan köra steglöst från 8?
Inte från 8 grader vad jag har sett, men 10 grader där emot. Det är iaf vad denna återförsäljare påstår.
 
Ronny Ronnski Pettersson Ronny Ronnski Pettersson skrev:
Inte från 8 grader vad jag har sett, men 10 grader där emot. Det är iaf vad denna återförsäljare påstår.
Tänkte snarare att om funktionen inte finns hos ngn tillverkare av llvp pumpar kan det bli svårt att hävda att detta är en förväntad funktion.
 
G guggen skrev:
Tänkte snarare att om funktionen inte finns hos ngn tillverkare av llvp pumpar kan det bli svårt att hävda att detta är en förväntad funktion.
Vet inte, men återförsäljaren listar 13 pumpar med egenskapen "Steglös värme 10-30°C". Om detta inte stämmer är det väl falsk marknadsföring.

Det är några dagar sedan jag kontaktade dem första gången och de har ännu inte tagit bort sitt "skrivfel" från hemsidan. Man börjar ju undra om detta är ett försäljningsknep...

Det är en Gree Lomo 09 som jag köpte. De listar även storebrorsan Gree Lomo 12 under samma lista. Man undrar ju om det är samma "skrivfel" på den med.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Idag fick jag äntligen min värmepump utbytt. Efter mycket tjat från min sida och ointresse från återförsäljaren gick de tillslut med på ett byte efter jag hotade med ARN.
Jag stog för mellanskillnaden mot en pump som faktiskt är steglös från 10 grader och de stog för bytet. Vägen dit var allt annat än rak men det lönar sig tydligen att vara envis.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 5 till
  • Laddar…
Du vet att den kan få problem att avfrosta när det är riktigt kallt ute om du kör den på 10C..Det finns helt enkelt för lite energi i värmepaketet för att frosta av lamellerna i utedelen.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.