Hur gör ni som har värmepumpar och vattenburet system. Kör ni värmepumpen på sommaren enbart för varmvatten eller stänger ni av helt för att minska slitaget på pumpen?
 
Varmvatten är bra att ha även på sommaren, så stänga av helt gör jag inte. Däremot stänger jag av värmen, så cp även stannar (tyst i huset blir det). Senaste månaden gick den ca 30 timmar, 231 starter (ca 8 min per start).

Edit: Ändrade "30 minuter" ovan till "30 timmar".
 
Redigerat:
Vi stänger av värmen i huset. Har en genomströmningsberedare för vv där även källaravfuktaren tar sitt vv. För att få färre starter på VP tillåter jag lägre temperatur i beredaren. Solfångarna levererade hälften av varmvattenbehovet i juli, VP resten.
 
Mich. Visst vill även vi ha varmvatten på sommaren men man skulle ju kunna använda värmepumpens elpatron eller som vi har även varmvattenberedare med egna elpatroner.

Skier. Din ide låter bra om jag tillåter att temperaturen sänks till ca 42 grader och värmer till ca 50 eller vad pumpen nu kan klara av så borde pumpen inte behöva starta så ofta.
 
Vad har du för hysteres inställd annars? 50° låter lågt som högsta temperatur.
 
Jag har faktikst inte hunnit göra en enda inställning ännu förutom att stänga av uppvärmingen. Men temperaturen verka stå konstant på ca 44-45 grader. Hur hög temperatur brukar pumparna kunna ge utan att starta elpatronen? Skall visst finnas en legionellafunktion också som ibland skall kunna värma till 65 grader men det är kanske med elpatronen.
 
Högsta temperatur beror på vilket köldmedia du har i kompressorn och därför på vilket märke. 55° klara den utan tvivel uppåt 60° kanske går.
Har du en genomströmingsberedare eller en förrådsberedare? 45° låter lågt i båda fallen men är klart olämpligt om du har en förrådsberedare. Är din vvb inkopplad efter VP för att höja vv-temperaturen från VP?
 
Varmvattenberedaren är kopplad efter värmepumpen men de 2 elpatronerna som finns i denna verkar inte fungera. Värmepumpen har ju egen elpatron så denna kan väl gå igång vid behov för att ta de sista graderna om det skulle behövas.
 
Ni tillför ingen värme i vvb? Varför är den då kvar?
 
Jag kanske använder fel termer men det jag kallar vvb måste väl fungera som en ackumulatortank för varmvattnet som värms med värmepumpen. VVB är på 150 liter och de elpatroner som är monterade kanske kopplades bort när värmepumpen installerades. Det var oljeeldning tidigare.

Värmepumpen har ingen egen ackumulatortank inbyggd.
 
Jag har gjort lite olika.
oftast låter jag allt stå på som vanligt, det drar ju nästan inget extra att ha allt på. Fördelen är att man har 100% komfort & inte behöver göra nånting !

men jag har stängt av värmen om jag är bortrest i 3-4 veckor, dock låter jag alltid vatnet vara igång, så värmepumpen stäng aldrig av.
 
Mich skrev:
Varmvatten är bra att ha även på sommaren, så stänga av helt gör jag inte. Däremot stänger jag av värmen, så cp även stannar (tyst i huset blir det). Senaste månaden gick den ca 30 minuter, 231 starter (ca 8 min per start).
Du skulle behöva se över dina inställningar !!! Värmepumpen ska absolut inte arbeta på det där sättet!!! INTE bra alls!

har du möjligtvis termostater på dina radiatorer? det ska man inte ha.
 
Jag har en Nibe 1215-8,5 den ger enligt spec 55 grader (men jag kör min upp till 60 grader när den gör varmvatten) Elpatron ska man inte andvända...
 
Är det helt förkastligt att använda termostater?
 
Storkarp: Om du inte har väldigt stor vattenvolym i din radiatorkrets ska du undvika termostater.

CarMan: Michs problem kan knappast vara termostater eftersom M hade stängt av värmen. Håller med om att det verkar felinställt, många starter sliter på kompressorerna i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.