Hej!

Vad gäller generellt vad gäller villaförsäkringen och en värmepump. Flyttade i dagarna in i nybyggt och det är en frånluftsvärmepump Nibe 360P. Antag att den pajar totalt om 3 år då inga garantier gäller längre. Träder hemförsäkringen in på något sätt? Pumpen kostar väl ändå ca 40.000kr

Mvh
Pagge
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Hemförsäkringen brukar ha en maskinskadedel. Åtminstonde vat jag många som fått ersättning för vanliga värmepannor.

Det du då får betala är dels självrisken, dels en åldersavskrivning. Åldersavskrivningen har jag för mig sträcker sig över längre tid på fasta saker som en panna än på ex. en cykel.

Åtminstonde för några år sedan så fungerade åldersavskrivningen så att en pryl blev aldrig nedskriven till mindre än 20% värde. Hade en kollega som lyckades få ut 7000 när deras 35 år gamla panna la av.

Om din värmepump går sönder så är det oftast "bara" en reparation på typ 10-15 000.
 
Hittade detta på Nibes hemsida:

Trygghetsförsäkring
Privatperson med en gällande villahem- eller fritidshusförsäkring erhåller vid köp av en FIGHTER 1115, 1130, 1215, 1230, 1250, 2005 eller 2010 en sexårig kompletterande trygghetsförsäkring som ersätter avskrivningsavdrag och självrisk. Ersättningen för självrisken maximeras till 3000 kr.

När det gäller våra frånluftsvärmepumpar så kan du teckna denna försäkring för 1500 kr.

Dessa trygghetsförsäkringar kan kompletteras, vid installation eller senare, med ytterligare fyra år för att få en garanterad trygghet under hela tio år. Kostnaden för tilläggsförsäkringen är 3 000 kr om den tecknas vid installationen.

Garantiförsäkring
För juridisk person med företags- eller kommersiell fastighetsförsäkring, eller privatperson med villahem- eller fritidshusförsäkring med högre självrisk än 3000 kr, fungerar inte trygghetsförsäkringen. Då finns det istället möjlighet att teckna en garantiförsäkring. Denna försäkring tar vid när den tvååriga fabriksgarantin tar slut och gäller i ytterligare 3 år. Med denna försäkring har du ett fullgott skydd i 5 år. Garantiförsäkringen gäller utan självrisk och avskrivning.

 
Min bergvärmepump som var 6år gick sönder för ett par år sedan, kostnad 48tkr. Av försäkringsbolaget fick jag ca 38tkr resten var självrisk samt åldersavdrag. Vill du veta mera så ring ditt försäkringsbolag och hör efter hur det räknar och ersätter dig vid en ev. skada. Detta gäller ju även vitvaror mm.
 
Tackar för svaren!

Jag har skickat en fråga till Länsförsäkringar, avvaktar svar.

Om det är som du säger larsu så känns ju inte Nibes Trygghetsförsäkring helt nödvändig.

Jag var faktiskt inte medveten om att man kunde få ersättning på hemförsäkringen om exempelvis diskmaskinen lade av efter 5 år, trodde det enbart gällde "mer fasta" installationer som värmepanna...

Mvh
Pagge
 
Maskinförsäkringen täcker alla maskiner, tom gräsklipparen. Enda kravet som jag fick som svar från Länsförsäkringar är att maskinen normalt ingår i 'hushållet'. Åldersavdraget varierar sedan beroende på typ av apparat. Värmepumpsfirmornas 'Trygghetsförsäkring' täcker i princip upp åldersavdraget.

Kolla i försäkringsvilkoren. Det mesta står där, tex hur åldersavdraget beräknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.