Hejsan!

Jag har nyligen blivit husägare (byggt 2004, ca 170m2) och vedeldar idag mot en 2500l acktank.
45kw vedpanna med laddomat 21. I denna har jag 10m + 10m vv-slinga (förvärmning + spets).
I botten på acktanken sitter det en stående diameter 22mm, 10m lång solslinga (kamfläns typ) som ej används idag. Jag har tänkt att koppla in en 6kw värmepump mot solslingan (lutar åt sfinx 6kw vp, vilka förordar detta som lösning) för att slippa elda på sommaren för tappvarmvatten samt köra grundvärme på vintern när jag inte kan elda (lägre framledning temp på vintern, har golvärme i hela huset).

Detta är ju ett ganska unikt läge med en värmepump mot en så stor acktank. Den skiktar sig mycket bra som den går nu vid vedeldning (motorstyrd shuntning till golvvärmen). Frågan är hur det fungerar att ladda tanken med solslingan i botten vid 55 graders framledning.

Är det något som har gjort något liknande och har erfarenhet från detta, eller bara vill komma med kloka synpunker? Det blir ju förstås inte ett optimalt system (stor tank = större värmeförluster), men installationen blir ju synnerligen enkel kan jag tycka...

MVH
Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.