Hej
Det finns ju många med mycket kunskaper här på forumet. De flesta pratar ju om bergvärme men det görs ju nu mera åtminstonde mycket reklam för luft/vatten värme pumpar typ IVT Optima, Sanyo CO2 mfl

Är det några som satsat på sådana anläggningar och kan dela med sig av erfarenheter, kostnader , besparingar mm.








 
jag fick en offert från en Nibé installatör.. inga värsting grejer.. 7kwh pumpen..

110.000 installerat o klart.. detta för Luft/vatten

Bergvärme i stället med samma installatör..

137.000 installerat o klart..

för dyrt tyckter jag.. Men så bor man i Stockholm också.. Vi gillar ju o betala extra för allt.. :-/
 
Har själv tagit in offerter på luft/vattenpumpar, eftersom jag har en vedpanna och kan utnyttja dess ack och värmepatroner, behöver endast VP:ns ytterdel.
Kostnaden för en 7kW VP installerad och klar går då på ca 50-55 tusen, besparingen utlovas då vara en faktor 2,4 på årsbasis.
Tittade på de nya CO2 pumparna oxå, men tyvärr måste man köpa hela paketet (de vägrar att dela på inner och ytterdelen), kostnaden låg på ca 85 tusen

 
Hej,

Köpte för ett år sedan en luft/vatten värmepump från Bentone/CTC (EcoAir+EcoEl).

Priset blev 73500 installerat och klart.

Har fungerat bra med både värme och varmvatten under detta första år.

Tidigare förbrukning värme+vv: 19000 KWh
Ny förbrukning värme+vv: 7500 KWh

Det är lika bra som jag hoppats på.

Mvh,
Fredrik
 
Fredrik O

Har du några åsikter om ljud från utedelen? Var placerade ni den i förhållande till t.ex. sovrum, entré och altan?

I Stockholm?
 
Tack för frågorna Wigert.

Bor i Blekinge, årsmedeltemp 7,1 grader, dvs bra möjlighet för luftvärmepump.

Jag tycker inte utedelen låter mycket. Den har 2 lägen varav det tystare läget går när värmebehovet inte är så stort (sommarhalvåret) och då man är ute mest.

Men för säkerhets skull så har jag utedelen på norra sidan (ingen altan, men nära entren). Vänd bort från grannar och entre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.