Hej!
Funderar på att sätta in en luft-luft värmepump i fritidshuset (i Skåne). Stugan används ca två helger i månaden vinterhalvåret och sen i stort sett hela sommarhalvåret. Jag håller ca 22-23 grader i stugan när den används och övrig tid underhållsvärme (ca 15 grader) med hjälp av ca 30 år gamla el-element (där termostaten börjar gå sönder på en del). Stugan är 70 kvm och bedömt effektbehov med element ca 4,5 kw. Jag har blivit rekommenderad av en leverantör att sätta in en 6 kw IVT Nordic och på så sätt spara ca 60% av totala energiförbrukningen (ca 12000 kwh). Installerat o klart skulle detta kosta 19800 kr efter ROT-avdrag på ca 2000 kr. Leverantören menar att jag lätt skulle klara hela uppvärmingsbehovet (22 grader) ner till -8.
Tacksam för tips o råd. :x. Har ni även tips på hur jag ska hantera kvarvarande hela och trasiga elelement så tar jag tacksamt emot detta också. Ett alternativ till hela värmepumpslösningen är att byta ut alla elementen till nya oljefyllda LVI till ungefär samma kostnad.

Tack på förhand
/Tony
 
En besparing på 60% är inte alls orimligt, varför tvekar du och funderar på att sätta nya elradiatorer?

Har ett litet hus på västkusten (45+30 kvm) med liknande effektbehov. Jag kommer installera en Mitsubishi Electric MSZ-FD25VABH där. Efter att ha läst databladen fram och tillbaka från många tillverkare kom jag fram till att det är den pumpen som tappar minst effekt när det blir kallt samtlidigt som den har väldigt högt COP 5,3 (men det är ju mest teoretiska värden).

Kolla konsumentverkets tester av luftvärmepumpar, det har förvisso några år på nacken men är ändå läsvärt.
 
En luft luft-värmepump brukar sägas vara ett mycket bra komplement till direktverkade el, men inte under alla omständigheter en ersättare. De gamla elementen går att ha kvar som reserv vid de tillfällen då värmepumpen inte orkar med. Eventuellt kan du ersätta dem som är trasiga eller skaffa nya termostater. När jag tittade efter lösa termostater kom jag dock fram till att dessa i pris placerade sig oönskat nära billiga nya element.

LVI är dyra element. Det finns billigare. Gnosjö klimatprodukter, Wösab och Myson är tre billigare fabrikat av oljefyllda element. Jag skulle inte betala nästan 20000 kr för att få nya direktverkande elelement även om jag föredrar de oljefyllda.

Erik
 
Jag hade köpt en luft/Luft pump och tagit bort alla gamla element.
Bor själv i en stuga på 90m2 som jag monterade en luft pump i för 7år sen och har inga element kvar nu.
Här har varit -20grader någon vinter och vi har haft 22grader inne utan problem.


Jimmy
 
Jim80 skrev:
Jag hade köpt en luft/Luft pump och tagit bort alla gamla element.
Bor själv i en stuga på 90m2 som jag monterade en luft pump i för 7år sen och har inga element kvar nu.
Här har varit -20grader någon vinter och vi har haft 22grader inne utan problem.


Jimmy
Vad är det för pump du skaffade? 7 år på nacken och klarar av så mycket?
 
Det är någon Sanyo modell, har gått i 7år utan det minsta problem
 
Hej!
Jag satte in en liten Daikin i vår stuga på Listerhalvön i nov. Är kanon nöjd. Använde LL-kyl i Kristianstad som varit mycket bra att ha och göra med. Med Daikin kan du sätta underhållsvärmen på vilken temperatur som du vill ända ner till 10 C.
 
Jim80 skrev:
Det är någon Sanyo modell, har gått i 7år utan det minsta problem
7 år gammal pump som ger så mycket värme vid -20 grader?

Då har du MYCKET BRA isolerat stuga...
 
Finns en sak att tänka på med luftvärmepump.
Den torkar ut luften något, så luftfuktigheten kommer att bli lägre.
Kan både vara en fördel och nackdel.
 
sblixten skrev:
Finns en sak att tänka på med luftvärmepump.
Den torkar ut luften något, så luftfuktigheten kommer att bli lägre.
Kan både vara en fördel och nackdel.
Den torkar mycket! Men mig passar det.
 
kamilenski skrev:
7 år gammal pump som ger så mycket värme vid -20 grader?

Då har du MYCKET BRA isolerat stuga...

Nej så jävla bra isolerad är den inte, typ 25cm i väggarna och 40 i tak.
Har nya fönster oxå..
Vet fler som oxå bara har luft/luft utan problem
 
Jim80 skrev:
Nej så jävla bra isolerad är den inte, typ 25cm i väggarna och 40 i tak.
Har nya fönster oxå..
Vet fler som oxå bara har luft/luft utan problem
Du skojar! Med den isoleringen är det ingen stuga. Det är en mindre villa.
 
kamilenski skrev:
Du skojar! Med den isoleringen är det ingen stuga. Det är en mindre villa.

Haha ok då blev stugan en villa nu dåd^_^b
 
Det finns många som klarar sig med bara luft luft-värmepump. Låt oss hoppas att även Toma gör det, men det finns även de som inte klarar sig med endast värmepump. Dessutom är den inte lika driftsäker som elementen. Därför skulle inte jag ta bort elementen. I alla fall inte innan det gått ett par år och pumpen fått bekänna färg.

Erik
 
sblixten skrev:
Finns en sak att tänka på med luftvärmepump.
Den torkar ut luften något, så luftfuktigheten kommer att bli lägre.
Kan både vara en fördel och nackdel.

En luftvärmepump torkar inte luften vi värmedrift, det sker endast
vid kyldrift då inneluften kondenserar mot innedelen och leds
ut genom avrinningsslangen.

All typ av uppvärmning sänker den relativa fuktigheten inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.