Hej,

Jag har köpt ett radhus från 1952. Som uppvärmning finns en CTC Kombipanna från 1985. Till pannan är det kopplat en luftvärmepump från CTC, modell EcoAir 105.

Pannan levererar värme men den går uteslutande på elpatronen. Värmepumpen på utsidan arbetar inte men den har ström.

Tittar jag inne på den lilla panelen i värmepumpen ser jag att det är 57 grader. Slutsatsen blir att elpatronen genererar all värme och av någon anledning når det ut till luftvärmepumpen.

Förslag på hur jag ska gå tillväga för att få igång värmepumpen?
 
  • Eldstad för uppvärmning, rör, reglage, värmepump, CTC Elcombi, installation i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk värmepumpsenhet med instruktionsetiketter, varningssymboler och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis är dom kanske kopplade i serie och då får 105;an en retur som är högre än ca 45 C och då stoppar den. kan inte ge mer än ca 55 C och ha max ca 45 C på returen. Så ställ ned elpatronen till 40 C och prova, då går nog ev 105;an 24/7 om det behövs.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligtvis är dom kanske kopplade i serie och då får 105;an en retur som är högre än ca 45 C och då stoppar den. kan inte ge mer än ca 55 C och ha max ca 45 C på returen. Så ställ ned elpatronen till 40 C och prova, då går nog ev 105;an 24/7 om det behövs.
Stort tack för hjälpen! Efter att ha gjort precis som du sagt så efter några timmar så drog värmepumpen igång. Återigen, stort tack! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.