Liten fundering, har jordvärme i huset som jag har köpt (125m2) och de finns även en luftvärmepump... Skulle de vara fördel att köra båda? En bekant påstod att jag borde få ner förbrukningen om jag kör både samtidigt
 
Det låter spontant som en udda kombination. Sett över året borde jordvärmen vara effektivare. Men det är möjligt att luftvärmepumpen är effektivare när det inte är så kallt ute. Sedan kan det ju tänkas att den tillkommit för att radiatorsystemet är underdimensionerat.
 
A Avemo skrev:
Det låter spontant som en udda kombination. Sett över året borde jordvärmen vara effektivare. Men det är möjligt att luftvärmepumpen är effektivare när det inte är så kallt ute. Sedan kan det ju tänkas att den tillkommit för att radiatorsystemet är underdimensionerat.
Luftvärmepumpen satt före jordvärmen då de tidigare var pelletskamin
 
Ja som ovan om jordpumpen behöver tillskott för att hålla huset varmt kan luft pumpen hjälpa till att hålla nere kostnaden. En annan mer spekulativ idé är att luftvärmepumpen ökar luftcirkulationen och därmed kan låta bergvärme pumpen gå med lägre framlednings temp för samma inomhus temperatur (positivt för energi kostnaden)
 
Om man har ett högtemperatur värmesystem i huset är nog luft till luft värmepumpen effektivare när det inte är allt för kallt ute. När det är kallt är garanterat jordvärmepumpen mycket bättre. Det här går ju att få en uppfattning om om man läser specifikationerna för värmepumparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.