Har sett en firma i Finland som installerar värmepumpar med stäng planlösning. Lösningen är att man installerar innedelen i en sluten låda, med ventilationsrör på ca 160mm omkrets som man drar till varje önskat rum. På så vis värmer man i en sluten planlösning. Tänkte försöka mig på detta själv då vi ska bygga nytt och inte ha golvvärme på övervåningen. Är det någon som själv byggt denna lösningen och kan ge lite tips?
 
Finns ju luftvärmeaggregat som LVAC och Alig VB250L m.fl. vilka kan matas med värmevatten från t.ex. en frånluftsvärmepump. Kanaldimensioner för samlingsrör är 160 mm diameter, inte omkrets. Efter avgrening kan man ha 125 eller 100 mm rör.
 
Dock så blir det ju så himla dyrt med 4st sånna för varje rum, med lvp Skulle de bli betydligt billigare, kanske ger mig på och försöker
 
Låter som att det kanske kan fungera om det utförs på rätt sätt men det känns som ett våldsamt ingrepp i bostaden att dra 160mm spiro till varje rum. Har man lätt åtkomlig vind så kan det kanske fungera, men rören måste ju isoleras väldigt rejält.
 
Jag tänkte isåfall dra böjbara plaströr som isoleras alternativt isolerade ventilationsplaströr, jag såg dock en i Finland som hade böjbara plaströr och det verkade funka riktigt bra.
 
A
J Jonatan Valfridsson skrev:
Har sett en firma i Finland som installerar värmepumpar med stäng planlösning. Lösningen är att man installerar innedelen i en sluten låda, med ventilationsrör på ca 160mm omkrets som man drar till varje önskat rum. På så vis värmer man i en sluten planlösning. Tänkte försöka mig på detta själv då vi ska bygga nytt och inte ha golvvärme på övervåningen. Är det någon som själv byggt denna lösningen och kan ge lite tips?
Länk?
 
J Jonatan Valfridsson skrev:
Jag tänkte isåfall dra böjbara plaströr som isoleras alternativt isolerade ventilationsplaströr, jag såg dock en i Finland som hade böjbara plaströr och det verkade funka riktigt bra.
Jag vet inte varför det skulle vara bättre. Poängen här är dimensionen, det behövs rejält grova dimensioner för att kunna förflytta tillräckligt mycket luft för att det ska fungera.

Luft är en oerhört dålig värmebärare. Det finns en anledning till varför man använder vatten som värmebärare.
Men i USA är luftvärme enormt stort så visst fungerar det, men det kräver rejäla rör och det låter en hel del.
 
För att inte få problem med ett väldigt sus, så behöver kanalerna kompletteras med ljuddämpare.
 
I Finland kallas det för "Tulilattia" här en bild för golvvärme, samma princip som den jag talar om.


safrdrying-jpg.58104
 
J Jonatan Valfridsson skrev:
I Finland kallas det för "Tulilattia" här en bild för golvvärme, samma princip som den jag talar om.


[bild]
Men denna bild tolkar jag som att det är kaminen som är värmekälla till både golvvärme och innedel. Dvs att vatten (eller annat media) värms i kaminen och cirkulerar i golvvärmerör och upp till innedelen som även sprider värmen via luften.

Eller menar du att det är luftrör (heter det så?) som går i golvet och att det är varmluft som kommer från både kamin och innedel som cirkulerar i golvet? Måste ju bli katastrofalt dålig värmeöverföring på detta sätt. Men jag är ingen expert på området.
 
J Jonatan Valfridsson skrev:
Har sett en firma i Finland som installerar värmepumpar med stäng planlösning. Lösningen är att man installerar innedelen i en sluten låda, med ventilationsrör på ca 160mm omkrets som man drar till varje önskat rum. På så vis värmer man i en sluten planlösning. Tänkte försöka mig på detta själv då vi ska bygga nytt och inte ha golvvärme på övervåningen. Är det någon som själv byggt denna lösningen och kan ge lite tips?
Det blir väl ungefär samma funktion som vår, lite enklare lösning.
En L/L-värmepump med innerdel över entrédörren, som blåser ut varmluft i hallen och in mot vardags- och matrum.
Ett FTX-vetilationssystem, som sprider värmen till alla rum, samt ordnar frånluften från badrum, tvättrum och kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.