Hallo tror jag är på rätt tråd med detta ämne...har funderingar på att sätta in en luftvärme pump i garaget ...frågan blir då iom att dom "riktiga" pumparna har min. värme +16 grader, är det för mkt värme för ett dubbel garage på 65 kvm jag menar är det bra/dåligt för bilarna ...Finns ju pumpar som går ner till 10 grader men dom rekomederades inte av återförsäljaren ....pga att dom fryser vid mer än 10 minus....

Förslag & åsikter tack...
 
Jag är inne på samma sak. Vad gäller bilar, så ju varmare desto torrare, där tror jag inte det blir problem. Smältvattnet torkar ju fortare, eller?
Däremot så tänkte jag spara el genom 10 grader, men enligt den säljare jag talade med så skulle skilladen i energiåtgång vara rätt liten.
Annars menade han att garage är idealiskt för värmepump, eftersom det inte finns några rum utan det är en stor yta som pumpen kommer åt att värma, det kan ju vara problem i bostäder att värma alla rum.
 
Vid plus 7 grader har jag hört att det rostar mest
 
Vi ha åxo tänkt att ha en värmepump i vårat garage på 41/kvm. Bättre än elelement i alla fall. Även varit inne på en eurotemper som man slår på när man ska vara i garaget. Men insett att det är bättre med att ha en gämn värme i garaget. ;)
 
ok tackar för svar ..men finns det ingen som har en växlare i garget nu....ni som tittat å funderat vad är ni inne på för märke på pumpen..
 
Har en Panasonic E9DKE i garaget. Den funkar perfekt för att värma 60+35m2 till 16-17 grader. (Går att ha varmare också om man vill)
 
ok och du är nöjd förstår jag ....inga problem när det är 10 minus ute - in med bilen...
 
smogge skrev:
ok och du är nöjd förstår jag ....inga problem när det är 10 minus ute - in med bilen...
-Ja, när jag skriver att pumpen ”funkar perfekt” så kan man rimligen tolka det som att jag är nöjd med pumpen och dess prestanda. Den fungerade bra även de dagar då det var runt 17 minus. Om det är 10 minus ute och man kör in en bil i ett varmt garage så lär man absolut få problem med kondens, men det kan man inte lasta värmekällan för. Skall man tvunget köra in bruksbilarna i ett varmt garage så finns det ett luftavfuktningsläge på de flesta VP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.