Hej,

Vi är på G med att installera en värmepump och jag har en del funderingar om fukt i källaren. Vi har haft en oljepanna tidigare. Vi ska flytta pannrummet från bottenvåningen till källaren pga närheten till energibrunnen. Grunden (circa 90 kvm) är hälften "krypgrund" / källaren med ståhöjd och hälften betongplatta. Hälften av krypgrunden/källaren kommer att bli uppvärmd då värmepumpen kommer att stå där. Hela bottenvåningen är byggd i betonghålsten och vi har betong golv på hela bottenvåningen (inkl källarens golv). Vi har inte haft problem med mögellukt eller dyl. i källaren tidigare fast det är rätt fuktig därinne under sommaren (cirka 80-85% RF nu). Det är ett par meters fallhöjd mellan husets fram och baksidor och vi står på berg så vi har inga problem med markfukt. Dessutom har vi ISODRÄN runt om.

Vi fick standard råd från besiktningsmannen när vi köpte huset... se över ventilationen till krypgrunden. Inte alls logisk... man vill stänga ut varm luft under sommaren inte släppa in den!

Det kommer att vara fuktig i källaren i fortsättning under sommaren om inte vi gör någonting. Dessutom kommer det att vara minst 15-20 grader mitt i vintern istället för +5. Hur påverkar detta värmepumpen? Kommer vi att ha problem med kondens osv i pumpen. Jag kan tänker mig att stänga ventilationen och ställa in en avfuktare under sommaren. Duger detta? Ska man köpa en Woods-typ maskin eller bättre? Jag vill gärna få lite råd (eller åtminstone moralisk stöd). Villa ventilation verkar vara otrolig klurig... särskilt om man kommer från England, ett land där man monterar rör på utsidan av huset så de är lättare att laga när de frysa!

Hälsningar,

Tim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.