Hej, vi har precis köpt hus med ytjordvärme och hoppas vi kan få lite tips! Vi har inte flyttat in än och märker att endast uppvärmningen drar väldigt mycket el. Det är ett litet hus på 80m². (Finns kamin på övervåningen, men just nu är det så varmt hela tiden att det inte är värt att elda, man hör dessutom att den startar hela tiden)

Hur sänker man temperaturen? Det är onödigt varm inne och jag tänker att den borde dra mindre som man sänker tempen ut till elementen? Elementen är jättevarma! (Shunten har jag vridit ner men det blir ingen skillnad, om det är vredet som glapp/glider, vågar man skruva av plastvredet för att skruva direkt på shunten, eller kommer det massor av vatten?)

Kan man stänga av värmen helt till elementen, t.ex på sommaren? Hur gör man enklast då om man ändå vill ha varmvatten i kranarna? Visst måste varmvatten vara en viss temperatur för att det inte ska bli dåligt? Ser man varmvattentemp på vår pump?

Tar tacksamt emot alla möjliga tips!
 
  • Källarutrymme med vit skåp, röd tryckutjämningskärl och rörinstallationer. Oinredd och spartansk atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeregulator monterad på kopparrör under rå betongtak, industriellt utseende, vred på inställning, fokus i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på rör ovanför en röd behållare i en källare med oslättad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, termostatventil och kablar mot en grov betongvägg och ett fönster. VVS-installation i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell, teknisk utrustning, kompressor, rör, ventiler, elektriska komponenter, installationsfack, betonggolv, underhållsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmningssystem med Danfoss termostat, motorvärn, ledningar, värmeväxlare och underhållsinstruktioner på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anordning för tryckmätning med dubbla skalor, anslutningar undertill, märkningar 'GP1', 'GP2', och en återställningsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompressor i maskinrum, varningsetiketter, rörledningar, elektriska kablar, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten typskylt på maskin med tekniska specifikationer, smutsig, på finska, innefattar modell, årtal, godkännandenummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på kompressor med tekniska data, varningsinformation, QR-kod och Danfoss logotyp, tillverkad i USA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmekanik för kylsystem med kompressor, kondensator och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där värmepumpen är ju 26 år gammal och frågan är om den fungerar som den ska? På bild nr 4 ser man att det är en manuell shunt som man får dra ner för att få svalare inne. Ni bör byta till en modern värmepump när ni flyttar in. Försök ta reda på hur lång jordvärmeslingan är. Kanske nuvarande pump är med direktförångare och bara en kort slinga för kylmedia?
 
  • Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den där värmepumpen är ju 26 år gammal och frågan är om den fungerar som den ska? På bild nr 4 ser man att det är en manuell shunt som man får dra ner för att få svalare inne. Ni bör byta till en modern värmepump när ni flyttar in. Försök ta reda på hur lång jordvärmeslingan är. Kanske nuvarande pump är med direktförångare och bara en kort slinga för kylmedia?
Det är direktförångning, expansionsventilen sitter ju vid rören som går ut genom väggen.

TS: Värmepumpen jobbar bara mot en fast inställd temperatur, ser ut att vara 55°, ställs in på driftpressostaten.
Shunten styr värmen inomhus. Som sagt: dags för utbyte.
Industriella kontrollenheter, Danfoss temperatur- och differenstrycksmätare, instruktionsetikett, kablar, orange markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den där värmepumpen är ju 26 år gammal och frågan är om den fungerar som den ska? På bild nr 4 ser man att det är en manuell shunt som man får dra ner för att få svalare inne. Ni bör byta till en modern värmepump när ni flyttar in. Försök ta reda på hur lång jordvärmeslingan är. Kanske nuvarande pump är med direktförångare och bara en kort slinga för kylmedia?
Vi har testat vridit ner den men det är fortfarande lika varma element, verkar som att den går att dra runt flera varv nu när jag testade nyss. Plasten snurrar säkert runt riktiga vredet. Kan man skruva bort plasten utan att det kommer vatten?

Jag har för mig att säljaren sa att det var ca 200 meter slang. Jag har ingen aning vad det är för skillnad tyvärr :rofl: Men den ska ha funkat bra och kompressorn (tror jag de var) hade blivit servad för något år sen
 
M -MaH- skrev:
Det är direktförångning, expansionsventilen sitter ju vid rören som går ut genom väggen.

TS: Värmepumpen jobbar bara mot en fast inställd temperatur, ser ut att vara 55°, ställs in på driftpressostaten.
Shunten styr värmen inomhus. Som sagt: dags för utbyte.
[bild]
Okej tack!! Det var en dålig bild men när jag kollade närmare har du rätt, den var inställd på det! Är det för både värme till element OCH varmvattentemp? Så om man t.ex vill stänga av värme till element men fortfarande ha varmvatten är det bara shunten man ska röra? Inte ändra något där den är inställd på 55°?

Ja det är nog dags för nytt. Vi kommer antagligen göra det framöver, men just nu får vi köra på med den här ett tag tyvärr. Om elen hade varit billigare (har rörligt) hade det inte varit lika jobbigt att ha jättevarmt inne, men nu är det både dyrt och alldeles för varmt :rofl:
 
Ta bort plastvredet på shunten och vrid axeln med en tång. Små rörelser fram och tillbaks tills den kärvande shuntventilen släpper, sen större rörelser tills den går lätt hela vägen.
Du har en enkel anläggning som går att lära sig hur den fungerar. Gör det! Läs på tills du vet exakt var varenda rör går och vad det har för funktion. Du kommer spara mycker tid och pengar den dag något krånglar om du kan avhjälpa felet själv. Som just idag när du kan reparera en kärvande shunt för 0kr istället för att köpa tjänsten av rörmokarn.
När du fått anläggningen att leverera den inomhustemperatur du vill ha kan du börja utvärdera hur mycket ström den drar.
Många nyinflyttade noterar dag för dag eller vecka vad det står för siffror på elmätaren.
Då ser du snart nog hur effektiv din anläggning är. Då har du ett bra underlag för att besluta om pumpen ska bytas ut eller inte.
Så tycker jag...
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ta bort plastvredet på shunten och vrid axeln med en tång. Små rörelser fram och tillbaks tills den kärvande shuntventilen släpper, sen större rörelser tills den går lätt hela vägen.
Du har en enkel anläggning som går att lära sig hur den fungerar. Gör det! Läs på tills du vet exakt var varenda rör går och vad det har för funktion. Du kommer spara mycker tid och pengar den dag något krånglar om du kan avhjälpa felet själv. Som just idag när du kan reparera en kärvande shunt för 0kr istället för att köpa tjänsten av rörmokarn.
När du fått anläggningen att leverera den inomhustemperatur du vill ha kan du börja utvärdera hur mycket ström den drar.
Många nyinflyttade noterar dag för dag eller vecka vad det står för siffror på elmätaren.
Då ser du snart nog hur effektiv din anläggning är. Då har du ett bra underlag för att besluta om pumpen ska bytas ut eller inte.
Så tycker jag...
Tusen tack! Ska kolla på shunten! Hade önskat man kunde läsa på någonstans då jag inte har någon bruksanvisning direkt Ja man vill ju ha så bra koll som möjligt.

Men om vi lyckas vrida av shunten helt till sommaren, tillverkar den endast varmvatten till kran då, och drar mindre? Bör man stänga av cirkulationspumpen också?(ej med på bild, sitter i andra änden av rummet)
 
A
Jag hade behållit alltihopa, den värmer ju bevisligen.
men däremot hade jag satt en automatiskt shunt i stället för den manuella OM termostaterna på elementen inte fungerar
 
  • Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag hade behållit alltihopa, den värmer ju bevisligen.
men däremot hade jag satt en automatiskt shunt i stället för den manuella OM termostaterna på elementen inte fungerar
Ja det låter som en bra idé! Det måste vara bättre att strypa värmen direkt vid shunten än uppe vid varje element? Och alltid ha elementen på max? :D
 
A
M Målarjanne skrev:
Ja det låter som en bra idé! Det måste vara bättre att strypa värmen direkt vid shunten än uppe vid varje element? Och alltid ha elementen på max? :D
det spelar ingen roll i ditt fall då kondenseringstempen är konstant
men det kan vara bekvämt att kunna sänka tom stänga av framledningstempen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.