Hej jag står inför ett beslut som måste fattas.
Fjärrvärme eller Värmepump borrhål
Vad skall man välja????

Vi bor i en villa 1 1/2 plan på 140 m2
Vi har fått pris på värmepump och borrhål för 135000kr totalt
Fjärrvärme kostnaderna upp går till totalt 70000kr
Nuvarande pris på fjärrvärmen är 60öre med moms /kw / tim

Vi har elpanna till vattenburen golvvärmesystem.
Huset är från tidigt 70-tal
Vår förbrukning ligger runt 25000 kw per år.
Jag vill höra eran synpunkt på detta

Jag har beslutångest över detta ....ena veckan är jag för värmepump andra fjärrvärme ..:confused::confused:
Har pratat med flera rörmockare och får olika svar

Tack på förhand
 
b2b2 skrev:
Hej jag står inför ett beslut som måste fattas.
Fjärrvärme eller Värmepump borrhål
Vad skall man välja????

Vi bor i en villa 1 1/2 plan på 140 m2
Vi har fått pris på värmepump och borrhål för 135000kr totalt
Fjärrvärme kostnaderna upp går till totalt 70000kr
Nuvarande pris på fjärrvärmen är 60öre med moms /kw / tim

Vi har elpanna till vattenburen golvvärmesystem.
Huset är från tidigt 70-tal
Vår förbrukning ligger runt 25000 kw per år.
Jag vill höra eran synpunkt på detta

Jag har beslutångest över detta ....ena veckan är jag för värmepump andra fjärrvärme ..:confused::confused:
Har pratat med flera rörmockare och får olika svar

Tack på förhand
För att hjälpa dig med funderingen måste jag ha ett humm om ungefär var i landet du bor. 25000 kWh, är det inklusive varmvatten och hushållsel? Eller bara ren värme?

--- Mats ---
 
Vi bor på västkusten i Varberg ca 8mil söder om Göteborg

Förbrukningen är inklusive varmvatten och hushållsel



Tacksam för ideer.

Med min erfarenhet som Elektriker så har man varit med om några värmepumshaverier på pumpar som inte är mer än ca 13-15 år . men det finns ju många som har pumpar som tickar och går i över 20 år..
 
Jag har tagit in offerter från tre aktörer i trakten och det skiljer inte många tusenlappar mellan dem .
så om det blir värmepump lutar det mot en thermia även om dessa låg högst i pris
 
b2b2 skrev:
Vi bor på västkusten i Varberg ca 8mil söder om Göteborg

Förbrukningen är inklusive varmvatten och hushållsel

Tacksam för ideer.

Med min erfarenhet som Elektriker så har man varit med om några värmepumshaverier på pumpar som inte är mer än ca 13-15 år . men det finns ju många som har pumpar som tickar och går i över 20 år..
La in några siffror på prov på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php (göteborg, 15000 värme, 5000 varmvatten, 135000 för bergvärme, 85000 för luft/vatten, 8 kw luft/vatten pump, 6kw bergvärme).

Får det till att investeringen i luft/vatten betalar sig på lite över 7 år, och extrakostnadne för bergvärmen betalar sig på under 60 år (sex-noll-år).
 
  • varberg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade valt fjärrvärme! Bästa miljövalet då fjärrvärmen för din del består av spillvärme från väröbruk.
Och som du själv noterat, värmepumpar går sönder.

Bergvärme hade jag inte satsat på, möjligen markslingor om du har möjlighet, en luft/vatten är inte fel i det milda västkustklimatet.

Jobbar med fjärrvärme, så givetvis är jag lite *skadad*, men tror ändå att jag är på rätt spår.:)
 
Ska ni bo kvar i huset i mer än 10 år välj värmepump, fjärrvärmen är enkel men otroligt dyrt i drift på sikt.
Själv hade jag inte tvekat om att borra om man nu får tillstånd.
Kanske som Mats skriver en längre pay off tid men man slipper ju "soptunnan" utanför och kanske grannar som störs.
Sen om fjärrvärmeverket eldar med sopor eller flis så blir man ju helgrön med värmepump:D
 
Det är intressant att höra era åsikter .
Precis som Mats räknat på, så har jag funderat på om det är lönsamt i längden att sätta in bergvärme när möjligheten finns att gå på fjärrvärme .

Men med fjärrvärme är du låst till detta även om priserna drar iväg.

Luft / vatten pump är för mig inget alternativ. och jordvärmeslingor är tomten för liten för så det lutar åt fjärrisen.
 
Mikael_L
Luckyman skrev:
...Sen om fjärrvärmeverket eldar med sopor eller flis så blir man ju helgrön med värmepump:D
Jaså? Jag som i min enfald trott att värmepumpar drar en del el, men se där .... :rolleyes:

edit:
För att försöka vara lite konstruktiv.
Fjärrvärme känns hyfsat rätt, för vår planet och vår framtid.

Men det största problemet som jag ser det med fjärrvärme är att man klättrar upp och sätter sig i någon knä. Sen är man utlämnad till ett godtycke i prissättning.
Jag bor i Uppsala och har inte missat debatten kring fjärrvärmepriserna i den här stan. Sen Vattenfall köpte anläggningen har priserna gått upp rejält, jag tror det var över 100% på 3-4 år eller nåt sånt.
I denna kommun är det antagligen billigare att köra på direktverkande el istället för fjärrvärme om man tar hänsyn till investeringen.
 
Det kvittar nog om alla i lilla lilla Sverige är anslutna till fjärrvärmen för att rädda denna planet.
När vi redan ligger så lågt man kan på alla stplar som visar växthusgaser och koldioxidutsläpp när alla andra ligger så låååångt efter. Vi har väl samma ozonskikt.
Så det är bara att inse att man måste skaffa en jordplätt på månen eller vilken annat klot man nu ska satsa på.
Skaffa ett intyg på att få borra och installera en STOR värmepump och ett rejält isolerat hus;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.