Med risk att verka lite korkad och oinsatt...

Vi har nyligen byggt fritidshus med värmepump (Nibe F370) med värmegolv... Eftersom det är fritidshus så är vi inte där varje helg vintertid - men kanske 1ggr/månad... Vi har värmepumpen uppkopplad med Uplink så vi kan styra värmen på distans...

Värmepumpen tappar sin effektivitet när inneluften går under ca 16 grader (låg fl temp) och då går den väl in med TYP direktverkande el...?! Därför valde vi förra året att köra på semesterläge och hålla huset på 16 grader - men det känns väl lite "slösigt" med dagens elpriser...

Jag har inte riktigt satt mig in i hur det funkar - men det borde väl vara så att om vi väljer att ha lägre temp så blir det ändå billigare än att hålla det på precis över 16? Men finns det då någon brytpunkt där det blir "lika billigt" att bibehålla tempen?

Dumförklara mig gärna, men svara på frågan samtidigt... :)
 
En frånluftsvärmepump kräver att huset i princip står fullt uppvärmt och fullt ventilerat året om. Om ni hade velat sänka temperaturen inne och stänga av ventilationen när ingen bor där skulle ni valt en annan typ av värmepump och ventilationslösning. Om ni vill köra F370 som el-panna bör ni då sänka innetemperaturen till typ +5 °C men det blir väldigt lågt och ger liten marginal om det råkar bli strömavbrott.
 
Ok, då hade jag fattat det hyfsat rätt ändå….

Min förhoppning var att det fanns någon form av breakeven vid kanske tio grader för att spara någon peng när elpriset herrejössar iväg….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.