Hej

Panna: Stiebel Eltron WPL 10 från 2006 (Luft/vatten)

Problem: Kan varken värma upp varmvatten eller elementslingan (enrörssystem).

Info: Önskad varmvatten temp 50 grader.
Returtemp ligger runt 22-25 grader.
Temperatur utomhus ca 11 grader

Anledning: Jag har satt Max Framledningstemp på 65 grader (vilket är max). När kompressorn kör så kommer den ganska snabbt upp i 65 grader och vid 65.1 grader så stänger pannan av sig.
Jag kollade på "info temperaturer" när pannan körde, och som sagt så stängde den av sig vid 65.1 grader, men framledningstemperaturen gick upp till 92 grader innan det vände och gick tillbaka.
Har testat att sänka framledningstempen, så satte 57 grader. Då stänger pannan av sig vid 57 grader istället.

Har också fått tips att köra på Nöddrift (endast elpatron) under dagtid och kompressor på natten eftersom det är svalare då. Elpatronen kör framledningstempen till 70.1 grader innan den stänger av, och sen startar upp igen när det sänkts till runt 50 grader.

Grejen är att varje gång pannan "stänger av sig", så ändrar den min önskade varmvattentemperatur till vad tempen är just vid det tillfället.
Exempel: Varmvattnet är 37 grader, jag önskar 50 grader. Kompressorn/elpatronen kör och värmer tills framledningstempen når sitt max och det tar kanske 3-5 minuter, då har varmvattnet hunnit öka till 38.5 grader. Pannan stängs av och sedab går jag sedan in på önskad varmvattentemperatur så har den då ändrats från 50 till 38.5 grader.

Har någon en lösning?

Mvh Robert
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.