Hallå

Ska få en luftvärmepump installerad. Finns jordat uttag, men apparaten kräver 13A. Vad jag förstått går 13A säkringar i samma bottenplatta som 10A? Men behöver i så fall utvärderas av elektriker först? Nån som vet hur det ligger till?

Mvh Simon
 
Välkommen till forumet.

Ja, det måste utvärderas/räknas på om det går att säkra upp från 10A till 13A.
Om det går att säkra upp till 13A så bör passkontakten bytas från röd till svart, just för att visa att det får sitta 13A.

Vad är det för märkdata på LLVPn?
Vid vilka tillfällen kommer den dra 13A?

Även om det står att det ”behöver” 13A så kan det gå bra med 10A.


Har en högtryckstvätt som har en märkeffekt på ca 3kW, den skulle egentligen vilja ha en 13A säkring. Jag kör den på en 10A C-dvärgbrytare, det fungerar att köra den ett tag iaf.
 
  • Gilla
Simon Hermansson
  • Laddar…
Värmepumpen är en sådan tung förbrukare att det är bäst att göra en riktig el-installation från el-centralen så den får sin egen gruppsäkring och helst personskyddsautomat med egen jordfelsbrytare. Inte så kul att säkringen går när man t.ex. ska dammsuga eller har kaffekokaren på och det är samma grupp som värmepumpen.
 
  • Gilla
Simon Hermansson och 1 till
  • Laddar…
Tack ska ni ha för era svar. Det blev en elektriker som kom och drog en fast installation med strömbrytare på väggen uitomhus, som det tydligen ska vara. Jag fick lära mig lite om hur det funkade. Installationen blev mycket bra. Ska njuta av att inte vakna till 13 grader i sovrummet imorgon.
 
  • Värmepump installerad utomhus med strömbrytare och fast installation på rödmålad väggsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad luftvärmepump ovanför en trappa intill ett fönster med gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se och veta att det gick bra. Utedelarna har vuxit i storlek för att ge bättre effekt och COP. Ninja FT35? Den vita rörisoleringen vid utedelen smulas sönder med åren och man kan gärna linda rörpaketet med brett PVC-band eller lös bred el-tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.