Hej,

Köpte hus i vintras och det är en kombipanna, el och ved. Jag har bara kört den via elpatronen och det finns 2 elpatroner a 6kW. Dessa stod på 60-70 grader på bägge när jag flyttade in och värmen på pannan visade nog runt 70 grader.

Mot våren vred jag ner den ena patronen till 40 grader utan att det egentligen verkade påverka värmen på pannan. Den låg fast på 60 grader oavsett. Så när det blev för varmt då sommaren kom stängde jag av dubbelshuntventilen. Pannan låg på 60 grader hela sommaren till slutet av juli (patronerna på 60 och 40 grader).

Men så helt plötsligt märkte jag att det var väldigt fuktigt i pannrummet och nån dag senare hör jag ett ljud och kommer in när det via kopparröret som jag gissar säkerhetsventilen är kopplad til sprutar ut varmvatten mot golvbrunnen. Pannan är nu 80 grader. Efter ett antal minuter slutar det spruta ut vatten och pannan går tillbaka i temperatur.

Det har nu skett ett antal gånger genom att jag testat olika grader på elpatronerna att pannan går upp i 80 grader och maxar ut m.h2o (16) och trycket ligger uppe mot 2 (ligger normal på strax under 1 bar).

Jag har nu bara en elpatron på 70 grader och pannan ligger stadigt vid 60 grader och 12 m.h2o (verkar dock som att tanken är att den ska ligga på 10 m.h2o utifrån där röda visaren står.

Jag testade att vrida upp elpatron 2 till 30 grader men då går pannan upp till 80 grader och trycket blir för högt och m.h2o maxar och varmvatten kastas ut via säkerhetsventilen. Vi pratar alltså om att det sprutar ut vatten i några minuter.

Jag har kommunalt vatten in.

Jag hade en vvs-kille här och han pratade om att överhettningsskydd saknas eller är trasigt på elpatronerna och att jag borde byta till en elpatron.

Vad tror ni, är det detta som kommer att fixa mitt problem?

Samma sak hände för övrigt när jag slog av elpanna och eldade. Vid 80 grader var det för högt tryck och vatten kastades ut. Därav undrar jag om byte av elpatron verkligen löser mitt problem? VVS-killen sa han önskade att värmen låg mellanl 70-80 grader, men som sagt även utan elpatron med bara ved så uppstår ju samma problem.

Så jag behöver hjälp :)
 
Är det ett slutet expansionskärl så kan det vara gummimembranet som är trasigt så att expansionskärlet inte kan ta upp någon expansion. Det sitter en "bilventil" i botten av kärlet. Tryck försiktigt in piggen i ventilen. Kommer det ut vatten så är membranet trasigt och expansionskärlet behöver bytas.
 
Kan dessutom vara något fel på kontaktorn till el-patronen så den klibbar ihop och inte slår av strömmen som den ska. Vanligt när de blir gamla och slitna. Inte bra att överhettningsskydd till el-patronerna saknas.
 
Just det, kontaktorer har felmoderna att bränna ihop kontakter eller att ge permanent avbrott. Vår elpanna har uppvisat båda felen. En nödlösning innan man hinner få hem en ny kontaktor är att skruva ur en säkring och på så vis minska effekten. Är det fortfarande för hög effekt så kan man skruva ur ytterligare en eller två säkringar och låta pannan svalna under några timmar.
 
Det är kanske 2 patroner med separata termostater eftersom det är en Combipanna. Då sitter dom nog nera till höger eller vänster. Ett foto på dom är bra för att se fabrikat.
 
T TommyC skrev:
Är det ett slutet expansionskärl så kan det vara gummimembranet som är trasigt så att expansionskärlet inte kan ta upp någon expansion. Det sitter en "bilventil" i botten av kärlet. Tryck försiktigt in piggen i ventilen. Kommer det ut vatten så är membranet trasigt och expansionskärlet behöver bytas.
Den är testad av både mig och han från vvs-företaget och den verkar hel då inget vatten kommer.
 
J Josth skrev:
Kan dessutom vara något fel på kontaktorn till el-patronen så den klibbar ihop och inte slår av strömmen som den ska. Vanligt när de blir gamla och slitna. Inte bra att överhettningsskydd till el-patronerna saknas.
Fast när jag slagit av elpannan och bara eldat ved sker samma sak, Vid 80 grader är både trycket i expansionskärlet och m.h2o i pannan för högt och vatten kastas ut tills gradantalet och trycket gått ner.

Jag tänker det borde väl utesluta att det är kopplat till elpatronerna?

Med det inte sagt att överhettningskydd inte bör finnas :)
 
J jonaserik skrev:
Det är kanske 2 patroner med separata termostater eftersom det är en Combipanna. Då sitter dom nog nera till höger eller vänster. Ett foto på dom är bra för att se fabrikat.
Det är elpatron 1 som är den jag rört mest utan resultatskillnad på värmen i pannan tills nu i slutet av juli. Jag har testat att bara ha på den ena eller den andra, då går det OK och pannan ligger på 60 grader. Men så fort jag ökar på från 0 till säg 30 på en och 60-70 på den andra så åker värmen upp i 80 och trycker blir för högt och vatten kastas ut.

Jag testade även 30 på en och 40 på den andra och (om jag nu inte minns fel) blir det samma problem. För högt tryck och vatten kastas ut
 
  • Industriell utrustning med mätare, rattar och ledningar, möjligen för uppvärmning eller ventilation. Använd och sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sätter en socialstyrelseranson på att expansionskärlet inte funkar som det ska.
Hur stort är kärlet och hur mycket vatten är det i systemet?
 
useless useless skrev:
Jag sätter en socialstyrelseranson på att expansionskärlet inte funkar som det ska.
Hur stort är kärlet och hur mycket vatten är det i systemet?
25L på exp.kärlet och 110L i varmvattenberedaren.
 
  • Industrimärkeskylt för "Hässleholms Villapannor ab" med tekniska specifikationer på värmeutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ett tecken från ovan det är dags att kasta ut gammherken och kasta in något nytt ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske ett tecken från ovan det är dags att kasta ut gammherken och kasta in något nytt ;)
Det är ju oxå en möjlighet. Men känns onödigt om det verkligen inte är ett måste pga något som är dyrt att laga.
 
E e-Fredde skrev:
Det är ju oxå en möjlighet. Men känns onödigt om det verkligen inte är ett måste pga något som är dyrt att laga.
Om du körde på el även undrar 2022 blev inte plånkan så lycklig gissar jag? Eller har du billig ved ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du körde på el även undrar 2022 blev inte plånkan så lycklig gissar jag? Eller har du billig ved ?
Det kostade lite extra ja. Tanken är ju att jag ska elda mer i höst/vinter då jag har ved. Men jag var mitt emellan att sälja ett hus och köpa detta så det blev el av enkelhetens skull.

Men om det skulle dra iväg för att fixa är det bergvärme som gäller.
 
B
Undrar om förtrycket i exp kärlet är för lågt? Då pendlar trycket i samband med temperaturvariationer i systemet.

Visst är det säkerhetsventilen för värmesystemet (förmodligen märkt 1.5bar) som sprutar vatten. Inte säkerhetsventilen till vvb (förmodligen märkt 9bar) som läcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.