Enligt fysikens lagar stiger ju värme uppåt och kyla sjunker. I vårt kök och allrum har vi öppet upp till nock. Övervåningen har ett öppet räcke mot köket. I köket finns golvvärme och en luftvärmepump. På övervåningen är det varmt och skönt medan vi har svalt där nere. Gissar att det är svårt lura fysikens lagar men är ändå tacksam för tips om bättre värmefördelning.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
wildeside
Fläkt som trycker ner den varma luften.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Ja, en klassisk stor takfläkt kan hjälpa till att ”röra” runt så värmen sprids jämnare men kanske inte är det snyggaste man vill ha.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
Luftvärmepumpens spjäll är ställda rakt nedåt. Det kan ju sägas vara en fläkt. Jag gissar att man i större byggnader löser detta med någon typ av värmeåtervinning från frånluften. I äldre småhus med vår planlösning är det nog svårt. Hittills har vi levt med det och vädrat ut värmen på övervåningen men med dagens elpriser funderar man naturligtvis om det går att göra något.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Behövs en stor takfläkt upp i nock som trycker ner värmen igen. Nackdel att ha öppet till nock om man vill ha bra värmefördelning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja, grundproblemet är att även om du riktar luften nedåt kommer den stiga uppåt ganska omgående.

Om inte FTX med återvinning och kanaldragning är ett alternativ så kan en takfläkt hjälpa om det ens går att montera..
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
Vi har monterat takfläkt med sensationellt resultat. Vi har fått helt annat inomhusklimat med samma temperatur i över- och nedervåning. En takfläkt är ju egentligen lite B men vi hittade en diskret vit som långsamt och tyst fördelar värmen jämt i hela huset. Vi gissar att det kommer att synas i elräkningen. En vit takfläkt installerad mot ett vitmålat snedtak bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi har monterat takfläkt med sensationellt resultat. Vi har fått helt annat inomhusklimat med samma temperatur i över- och nedervåning. En takfläkt är ju egentligen lite B men vi hittade en diskret vit som långsamt och tyst fördelar värmen jämt i hela huset. Vi gissar att det kommer att synas i elräkningen. [bild]
Hej!
Vad bra att det funkar, har du mer info om fläkten? Märke, effekt och inköpsställe?
Har tänkt lite på en likadan lösning men varit lite rädd för ljudet och att det inte skulle bli så mycket bättre.
 
K Kling 1 skrev:
Hej!
Vad bra att det funkar, har du mer info om fläkten? Märke, effekt och inköpsställe?
Har tänkt lite på en likadan lösning men varit lite rädd för ljudet och att det inte skulle bli så mycket bättre.
Vi hittade en takfläkt på lampmani.se, vit märkt 700 W, vikt 7 kg, CE-märkt! Tänk på takvinkel. Vår gick precis fri.
K Kling 1 skrev:
Hej!
Vad bra att det funkar, har du mer info om fläkten? Märke, effekt och inköpsställe?
Har tänkt lite på en likadan lösning men varit lite rädd för ljudet och att det inte skulle bli så mycket bättre.
 
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi hittade en takfläkt på lampmani.se, vit märkt 700 W, vikt 7 kg, CE-märkt! Tänk på takvinkel. Vår gick precis fri.
Ok.Tack för snabbt svar.
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vi hittade en takfläkt på lampmani.se, vit märkt 700 W, vikt 7 kg, CE-märkt! Tänk på takvinkel. Vår gick precis fri.
Är fläkten verkligen på 700 W? I så fall kommer den inte bara att vifta runt luften, den kommer att i hög grad bidra till uppvärmningen av rummet.
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Är fläkten verkligen på 700 W? I så fall kommer den inte bara att vifta runt luften, den kommer att i hög grad bidra till uppvärmningen av rummet.
Då blir jag osäker vad som fläkten var märkt med. Trodde 700 W verkade rimlig förbrukning för själva fläktmotorn. men det var kanske 70 W. Just nu har jag ingen dokumentation tillgänglig. Den har tre lägen, low, medium, high. När vi kör på low går den tyst och lugnt. På high blåser det i håret och den låter för mycket för att det ska vara behagligt.
 
Typisk effekt beroende på hastighet på takfäkt av din typ:

- 17 watt vid 123 varv/min
- 38 watt vid 195 varv/min
- 62 watt vid 240 varv/min
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Då blir jag osäker vad som fläkten var märkt med. Trodde 700 W verkade rimlig förbrukning för själva fläktmotorn. men det var kanske 70 W. Just nu har jag ingen dokumentation tillgänglig. Den har tre lägen, low, medium, high. När vi kör på low går den tyst och lugnt. På high blåser det i håret och den låter för mycket för att det ska vara behagligt.
Den kan väl vara märkt 700W, men kan den verkligen förbruka så mycket?

700W är nästan en moppemotor, en hästkraft. Ingen energi försvinner. All energi den förbrukar stannar i rummet som värme. 700W motsvarar ett medelstort element, det värmer ett mindre rum.
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Typisk effekt beroende på hastighet på takfäkt av din typ:

- 17 watt vid 123 varv/min
- 38 watt vid 195 varv/min
- 62 watt vid 240 varv/min
Tack för klarläggande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.