Hej på er alla amatörer och proffs!

Jag har två vattenburna radiatorer i ett rum som färdigställdes 2021.

Jag har dock problem med en av radiatorerna. På den bifogade bilden har jag noterat temperaturer som jag uppmätt på radiatorn. Problemet är att det "varma" vattnet verkar inte komma vidare efter kopplingen närmast golvet.

Jag har luftat radiatorn och det kommer klart kallt vatten direkt så inget luft i systemet. Har även motionerat termostaten och upplever inte att problematiken beror på det.

Så nu behöver jag hjälp av er och all er samlade kunskap. Vad kan felet vara och vad behöver jag göra? Är det så att lösningen är för komplex så kommer VVS'are kontaktas.

Tusen tack på förhand för all hjälp!
 
  • Värmeelement med termostat och anslutningsrör, numrerade mätningar indikerar kanske dimensioner eller avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
På vilket av rören upp genom golvet är det 58⁰?
Vilken temperatur har det andra röret?

Har det alltid varit svårt att få värme i radiatorn eller har det kommit nu?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket av rören upp genom golvet är det 58⁰?
Vilken temperatur har det andra röret?

Har det alltid varit svårt att få värme i radiatorn eller har det kommit nu?
Hej Demmpa!

Det vänstra röret i bilden är det som håller 58grader det andra röret är ca 30grader varmt.

Just denna radiator har haft detta problem sedan start.
 
Om du kollar tempen på rören på den radiatorn som funkar, är det "samma" rör där som är varmt eller har de råkat koppla fel?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Violina Violina skrev:
Om du kollar tempen på rören på den radiatorn som funkar, är det "samma" rör där som är varmt eller har de råkat koppla fel?
Hej Violina! Var precis och mätte temperaturen på rören på radiatorn som som sitter i samma rum och fungerar enligt mig och där verkar det vara det yttre röret som är varmare... Kan detta betyda att den radiatorn med problem är fel kopplad?
 
F Forllin skrev:
Hej Violina! Var precis och mätte temperaturen på rören på radiatorn som som sitter i samma rum och fungerar enligt mig och där verkar det vara det yttre röret som är varmare... Kan detta betyda att den radiatorn med problem är fel kopplad?
Det är felkopplat... Det ser du om du läser nere på kopplingen också, där det är markerat hur flödet ska gå... Tillopp till höger upp till ventilen, och returnen till vänster.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Både vi 1- och 2-rörs system ska inkommande vara på den högra, alltså varmast.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F Forllin skrev:
Hej Demmpa!

Det vänstra röret i bilden är det som håller 58grader det andra röret är ca 30grader varmt.

Just denna radiator har haft detta problem sedan start.
Det ser ut att vara tvåraders radiator, där du har skrivit 21⁰ är mellan 2:a & 3:e kanalen upp, kontrollera temperaturen på första kanalerna upp, den lär vara högre än temperaturen i toppen.

Det är högst troligt felkopplat, du behöver en korskoppling,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...anslutningar-samt-kopplingar/korskoppling-m22
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det är felkopplat... Det ser du om du läser nere på kopplingen också, där det är markerat hur flödet ska gå... Tillopp till höger upp till ventilen, och returnen till vänster.
Hej Cerb! Aha ser det nu när jag detalj synar kopplingen...

Är det alltså dessa streck som påvisar hur flödet skall vara kopplat?

Då är ju er analys helt korrekt för den bifogade är från den radiatorn som inte fungerar och där är det vänstra röret varmast (58grader).

Tack för all hjälp!
 
  • Rörkopplingar och ventiler för vatten, metall mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man blir grymt imponerad av Byggahus medlemmar ibland alltså 👍
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F Forllin skrev:
Hej Cerb! Aha ser det nu när jag detalj synar kopplingen...

Är det alltså dessa streck som påvisar hur flödet skall vara kopplat?

Då är ju er analys helt korrekt för den bifogade är från den radiatorn som inte fungerar och där är det vänstra röret varmast (58grader).

Tack för all hjälp!
Stämmer bra...
Så koppla om rören på matande stam om möjligt alt. skaffa en korskoppling och installera denna precis innan kopplet på bilden.
 
Krilleman
Korskoppling är nog lättast, men det ser lite fult ut.

Man sätter denna artikeln mellan anslutande rör och själva kopplet.
Du måste givetvis höja radiatorn om du anslutande rör går att trycka ner.
Ingen gängtätning behövs, bara "plug and play".

RSK: 4819300

Finns hos alla internetbutiker, tex rinkaby:
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-korskpl-x-22-m22x15/

Metallisk dubbelvinklad rördel med gängade anslutningar, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack till alla som engagerat sig och håller med @Vardagsrum till 100%.

Blir ett samtal till VVS'aren som är vänt till familjen och upplysa honom om att det blev lite tokigt vid installationen så får han komma hit och fixa till det!

Ha en kanon fin helg allihopa!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.