Jag har som en galning letat efter billig ved att elda min nya keddy med men det är inte lätt mitt i vintern.. Efter att ha testat s.k Värmeloggs (Samma material som pellets men i form av tegelstensstorlek) så blev jag positivt överaskad.. Brinner länge, askar inte och ger massor med värme..

Har räknat fram och tillbaka och tycker faktiskt att det är en ganska bra ersättare till ved..

Vårat behov är stödeldning vid kyla + lite mys.. I övrigt så har vi en L/L-pump som värmer huset..

Går visst att köpa på pall eller som jag gjorde i byggaffären (faktiskt ett bra pris).

Priset är ca 47-48 öre/kwh.

Är det någon här som kör helt med loggs??
 
Använder dem flitigt i kakelugnar. Kraver en viss teknik för att man ska få eld på dem, men de fungerar utmärkt! Tycker också att priset är attraktivt, dessutom smidigt. Köper mina 50 - 100 kg i taget och de kostar då 2000 kr per ton.
 
Köper du i butik eller av tillverkarna?

Såg att man kunde köpa 50kg för 100kr här i gävle på en affär..
 
K-rauta och Coop har 4 säck med 12 i varje för 100 spänn såg jag. Betydligt mer prisvärt än Statoilved i nätsäck för 79 kronor.
 
När vi ändå gör reklam så kan jag meddela att du får 4 st för 100kr på granngården.
 
Jag har aldrig använt dessa små tingestar. Min fundering är då, hur många loggs går det på en kubik ved?

Tycker de verkar väldigt dyra om man ska betala 100:- för fem stycken.

De borde inte ens kunna jämföras med priset jag betalar för ved.
300-350 kr/m3 100% löv, 50% björk 35cm bitar. Plus en femhundring för hemkörning.
 
Pocke skrev:
Jag har aldrig använt dessa små tingestar. Min fundering är då, hur många loggs går det på en kubik ved?

Tycker de verkar väldigt dyra om man ska betala 100:- för fem stycken.

De borde inte ens kunna jämföras med priset jag betalar för ved.
300-350 kr/m3 100% löv, 50% björk 35cm bitar. Plus en femhundring för hemkörning.
Det är inte helt rätt att räkna då man får olika info överallt.. Det är inte heller lätt att veta hur mycket energi det finns i veden per kubik eftersom alla räknar en kubik olika tex.. Sen är fukthalten viktig..

http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml

Olika info på olika sidor..

Lite info jag har fått tag på..
1 ton värmeloggs = 8-10kbm ved

1 ton värmeloggs = 7 kbm ved

1kbm värmeloggs = 2-3kbm ved

1kbm värmeloggs = 5kbm stjälpt ved

1 kg värmeloggs = 4,7-4,8kwh

1kg Ved (25% fukthalt) = 3,8kwh

man kan köpa värmeloggs för ca 2000-2500kr/ton

ved (björk) kostar ca 350kr/kbm i Gävle..

"1 m³ olja motsvarar 2,1 ton värmepellets eller värmeloggs eller 8-10 m³ kluven, staplad och torkad ved.

Medelförbrukningen i en medelstor villa på 140-150 m² i Mellansverige är cirka 3 m³ olja eller drygt 6 ton värmepellets eller värmeloggs."

Björkved som torkat 1 sommar och som bränns i en panna, med ackumulatortank, med verkningsgrad 75 %
ger ca 1 kWh per liter ved. 25 m³ (travat mått) ger alltså 25 000 kWh =   35 öre/kwh vid ett pris på 350kr/kubiken, stjälpt mått = ca 70 öre/kwh.

Alltså nått av detta måste vara fel för beroende på hur jag räknar så blir det olika resultat varje gång.. Ibland är Värmeloggs billigare ibland veden.
 
Det stämmer nog att det är billigare ibland och dyrare ibland.

Personligen tycker jag att man ska mäta värmeloggs i vikt. Ved är lurigt att räkna på eftersom det skiljer så mycket beroende på vilket mått man använder. I brännvedssammanhang är travat mått det vanliga, men även det måttet skiljer beroende på hur det är travat. När veden är stjälpt så är det ännu knepigare för då beror det väldigt mycket på hur långa vedträna är. Halvmetersved tar betydligt större plats än 30cm-ved. Det blir ännu svårare om man tar hänsyn till träslag och hur torr veden är.

Nåväl, när det är sagt så kan jag säga att min erfarenhet är att torr björkved ger ungefär 1000 kWh per travad kubikmeter. (Mer i en effektiv eldstad och mindre i en eldstad med lägre verkningsgrad.) Det skulle innebära att ett ton loggs motsvarar ungefär fem travade kubikmeter bra ved. Det kan dock variera från ungefär fyra kubikmeter och uppåt, beroende på om veden är torr eller inte. Är veden stjälpt så får man räkna med mer ved per ton loggs.

Om valet står mellan loggs för 2 kr per kilo och kluven stjälpt ved (som du inte kan vara säker på hur torr den är) som kostar över 400kr, så tycker jag att valet faller på loggs. Om det går att elda loggs effektivt i eldstaden så överväger fördelarna. Loggs är förhålladevis rena, man vet ganska exakt hur mycket energi man får och de tar mindre plats. Om däremot jämför loggs med snygg björkved för 150 kr per travad kubikmeter som man själv kapar och klyver, så blir veden mycket billigare (om man inte mäter sin fritid i kronor). Då lagrar man ju veden själv och vet hur länge den har fått torka. Jämför man loggs med bensinmacksved i säck så är valet ännu enklare. Loggs är mycket billigare.

Observera att allt det här bara gäller om det går att elda loggs effektivt i den aktuella eldstaden. Jag har provat lite i vedspis och i kakelugn. Vedspis kan man glömma. I alla fall min, det gick inte alls bra i den lilla eldstaden. Det går däremot väldigt bra i kakelugn när man väl får fyr på loggsen. En liten tändbrasa med torra tunna vedpinnar ger tillräcklig glöd och värme för att det ska ta fyr fort.
 
sveno skrev:
Det stämmer nog att det är billigare ibland och dyrare ibland.

Personligen tycker jag att man ska mäta värmeloggs i vikt. Ved är lurigt att räkna på eftersom det skiljer så mycket beroende på vilket mått man använder. I brännvedssammanhang är travat mått det vanliga, men även det måttet skiljer beroende på hur det är travat. När veden är stjälpt så är det ännu knepigare för då beror det väldigt mycket på hur långa vedträna är. Halvmetersved tar betydligt större plats än 30cm-ved. Det blir ännu svårare om man tar hänsyn till träslag och hur torr veden är.

Nåväl, när det är sagt så kan jag säga att min erfarenhet är att torr björkved ger ungefär 1000 kWh per travad kubikmeter. (Mer i en effektiv eldstad och mindre i en eldstad med lägre verkningsgrad.) Det skulle innebära att ett ton loggs motsvarar ungefär fem travade kubikmeter bra ved. Det kan dock variera från ungefär fyra kubikmeter och uppåt, beroende på om veden är torr eller inte. Är veden stjälpt så får man räkna med mer ved per ton loggs.

Om valet står mellan loggs för 2 kr per kilo och kluven stjälpt ved (som du inte kan vara säker på hur torr den är) som kostar över 400kr, så tycker jag att valet faller på loggs. Om det går att elda loggs effektivt i eldstaden så överväger fördelarna. Loggs är förhålladevis rena, man vet ganska exakt hur mycket energi man får och de tar mindre plats. Om däremot jämför loggs med snygg björkved för 150 kr per travad kubikmeter som man själv kapar och klyver, så blir veden mycket billigare (om man inte mäter sin fritid i kronor). Då lagrar man ju veden själv och vet hur länge den har fått torka. Jämför man loggs med bensinmacksved i säck så är valet ännu enklare. Loggs är mycket billigare.

Observera att allt det här bara gäller om det går att elda loggs effektivt i den aktuella eldstaden. Jag har provat lite i vedspis och i kakelugn. Vedspis kan man glömma. I alla fall min, det gick inte alls bra i den lilla eldstaden. Det går däremot väldigt bra i kakelugn när man väl får fyr på loggsen. En liten tändbrasa med torra tunna vedpinnar ger tillräcklig glöd och värme för att det ska ta fyr fort.
Ja att få tag i björkved för 150kr/kubiken kan man nog glömma i Gävle :)

Jag kör med loggs nu.. Dock inte bulk eftersom det är minimalt billigare.. Köper på byggbutikerna här i Gävle för ca2200kr/ton..

Fungerar perfekt i min keddy som vi använder när det är kallt ute.. Annars står L/L-pumpen för uppvärmningen.

Är sååå skönt att slippa konka in ved hela dagarna, tar ingen platts och kan med lätthet stuvas in i en skrubb inne i huset då dom är plastförpackade.

Tack för att du tog dig tid!
 
Deras räkne exempel verkar lite väl häftiga..
 
Ja vem köper bland ved för 380kr kb :D
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja vem köper bland ved för 380kr kb :D
Enligt mina beräkningar så kostar det ca lika mycket som ved eller lite dyrare..

Men man slipper konka på all ved och all aska.
 
Perfekt
Då är det väl bara att elda på :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja vem köper bland ved för 380kr kb :D
Det finns uppenbarligen såna som gör det eftersom det finns företag som säljer kapad, kluven torr ved för de priserna (och ännu högre priser för den delen). Till de priserna så tycker jag att loggs är ett mycket intressant alternativ om man kan elda loggs effektivt i sin eldstad. Loggs har ju flera fördelar som köpeved inte har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.