Funderar på att pröva värmeloggs i min wamsler k158, går det att köra med loggs i den? Den
är kopplad till en 500 liters acktank. Kanske inte är så stor skillnad mot ved? Men verkar vara
ganska hög effekt på loggsen :)
 
Om dom går in genom luckan är det väl bara att prova. Min far eldade det i sin kamin men erfarenheten är att man måsta elda två i taget för att det ska brinna. Nästa erfarenhet är att det blev dyrare än el...
 
In genom luckan går dom garanterat. 10 kg kostar ju inget att prova, se om det ger ut ngt till vattnet bara eller om
det kommer ta mkt längre tid att ladda acktanken med loggsen för dom brinner väl inte så bra utan glöder typ?
 
Dom brinner alldeles utmärkt så som ved och det är extra billigt om du just nu köper helpall (110 st) på Bauhaus ca 2 200kr Dessutom säger sotaren att det är mycket enkelt att sota skorstenen för sotet är mer poröst och därmed lätt att få bort.
 
Hur många gör man av med per dag då? :)
 
Då ska ja ta o köpa 10 kg och prov elda med få och se om det skiljer ngt i tid att ladda tanken med ved vs loggs. Ska man tända med ved först? Läst att man ska lägga dom på en glödbädd. Hur många kan man lägga in på en gång? Är ju högre energi innehåll i dom så man lär väl passa sig lite?
 
cecar33 skrev:
Dom brinner alldeles utmärkt så som ved och det är extra billigt om du just nu köper helpall (110 st) på Bauhaus ca 2 200kr Dessutom säger sotaren att det är mycket enkelt att sota skorstenen för sotet är mer poröst och därmed lätt att få bort.
Vad väger pallen och vilket energivärde har dom?

Antar att du menar 110 paket/pall.
 
jensaro skrev:
Vad väger pallen och vilket energivärde har dom?

Antar att du menar 110 paket/pall.
En fråga och ett antagande. Jo vad pallen väger och vilket energivärde den har vet jag inte och får i sammanhanget ansas som onödig fakta:p

Antagandet är däremot helt rätt 110 pkt/pall , det var slarvigt av mig att uttrycka mig så att någon kanske kan tro att det endast finns 110 pallar på Bauhaus i hela värden:banghead:
 
cecar33 skrev:
En fråga och ett antagande. Jo vad pallen väger och vilket energivärde den har vet jag inte och får i sammanhanget ansas som onödig fakta:p

Antagandet är däremot helt rätt 110 pkt/pall , det var slarvigt av mig att uttrycka mig så att någon kanske kan tro att det endast finns 110 pallar på Bauhaus i hela värden:banghead:
Ja, håller med! Vad man får för sina 2200kr är naturligtvis helt onödig fakta.

Gällande antalet var det väl snarare 110 logs / pall som kunde misstänkas. Men nu har du ju varit så vänlig att förklara dig, så nu är ju allt frid och fröjd.
 
jensaro skrev:
Ja, håller med! Vad man får för sina 2200kr är naturligtvis helt onödig fakta.

Gällande antalet var det väl snarare 110 logs / pall som kunde misstänkas. Men nu har du ju varit så vänlig att förklara dig, så nu är ju allt frid och fröjd.
Det börjar bli svårt att reda ut men jag vill nog påstå att det var 110 paket med 12 st logg i varje paket, varje paket väger ca 10 kg.(inte 110 loggs/pall alltså ) det är vad man får för ca 2 200kr och en pall dock inte någon som är meningen att man skall sitta på men det går nog om man vill.

PS Det äe av största vikt att du tar ovanstående för vad det är för jag skojar bara med dig(y)(y)
 
Check! 
 
Borde väl ha ungefär samma energi som pellets? Dvs 4.8kw/kg.
Minus förluster i pannan...

Vad räknar man 80-90%?
 
Jag har en K158 och nog är jag nöjd med effekten när jag eldar björkved . Men den kräver lite mer noggrannhet med veden än den gamla köksnoran. Torr björkved som är ca 35cm och ganska finkluven. Man får lägga i ofta och bara några åt gången. Med grov och kort ved blir det dålig sprutt och med för mycket ved blir det svartrök och så bränner man upp tätningen mot hällen.
Det är mina iakttagelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.