Ett nybyggt hus från BoKlok jag åker förbi varje dag. Varje gång det är några grader kallt framträder detta fenomen.
Mörkgrå husvägg, två fönster, snö på marken, disigt väder, del av cykel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni det beror på?
Liknande fenomen syns på ett annat hus men ett lite annat mönster.
Min bästa killgissning är punkterad ångspärr.
 
Jag tror snarare på något med taket till vänster som påverkar. Om det sen är att vinden kommer precis där linjen går eller om det är solen som speglas det har jag ingen aning om. Men det är för perfekt det börjar och går i en linje från takfoten för att det ska vara något innifrån.
 
  • Gilla
Johrnak och 2 till
  • Laddar…
Bra gissningar. Men jag tror att sol som speglas går bort pga vädersträcket.
Men däremot om det är så att solen bara ligger på där en stund mitt på dagen genom nåt hål/öppning eller liknande kanske kan va nåt.
 
Skulle gissa sol, men intressant form.
Hade det kommit inneifrån tror jag inte foder skulle sett likadana ut.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En sak som talar emot solen är att det såg ut sådär idag och det har inte varit nån sol framme här idag. Om solen hade värmt upp igår så frosten tinade så borde frosten ha återkommit i natt när det har varit runt -10C°
 
Skumt värre....
 
Kan man tänka sig en kabel eller presenning som hängt fr taket t vä i bild till ngt stöd vid hö hörn? Som då skavt eller rubbat av sig ngt mot fasaden...?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kan man tänka sig en kabel eller presenning som hängt fr taket t vä i bild till ngt stöd vid hö hörn? Som då skavt eller rubbat av sig ngt mot fasaden...?
Ptja, kurvaturen ser ju lite så ut men detta uppkommer ju varje dag det är några minusgrader enligt TS....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.