Bästa svaret

Ekonomiskt är det en nackdel men för vinden är det bra.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Ekonomiskt är det en nackdel men för vinden är det bra.
Skulle du bedömma att leda ut en avfuktares processluft på en vind också är utan nackdel?
 
Jag håller med föregående svar. Även om Okab varnade mig för just det. Då försvann mitt förtroende för dem totalt.

Om du med processluft menar den fuktiga luften från absorptionsavfuktare så skulle det vara väldigt dåligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med föregående svar. Även om Okab varnade mig för just det. Då försvann mitt förtroende för dem totalt.

Om du med processluft menar den fuktiga luften från absorptionsavfuktare så skulle det vara väldigt dåligt.
min terminologi är kanske fel här.. det jag syftar på är utluften som har en reducerad fukthalt.
 
Den ska du ju återföra till utrymmet som avfuktas, annars fungerar ju inte avfuktaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Den ska du ju återföra till utrymmet som avfuktas, annars fungerar ju inte avfuktaren.
har för nuvarande inga problem med RF i rummen. Är endast kallvinden som är fuktig nu när det är 95% Rf utomhus.

konsultfirman i närheten är hopplösa att ha o göra med, går inte få dom att göra ett hembesök för att få tips.
 
Egentligen finns det för lite information för ett mer exakt svar. Därav mitt korta generella svar tidigare.

Mest troligt är den ventilerad vilket gör att fuktig luft kommer in via ventilationen när det är fuktigt ute. Höjer man temperaturen minskar risken för mikrobiell tilväxt men om det är öppet på vinden kan det vara en orealistisk lösning att bara elda på rent ekonomiskt.

Här får man bedöma om man kanske behöver bygga bort problemet.
 
T Tobbe_C skrev:
Egentligen finns det för lite information för ett mer exakt svar. Därav mitt korta generella svar tidigare.

Mest troligt är den ventilerad vilket gör att fuktig luft kommer in via ventilationen när det är fuktigt ute. Höjer man temperaturen minskar risken för mikrobiell tilväxt men om det är öppet på vinden kan det vara en orealistisk lösning att bara elda på rent ekonomiskt.

Här får man bedöma om man kanske behöver bygga bort problemet.
Taket ifråga är helt nybyggt av en firma.

har undertryck från badrumsventilation som går 24/7 och satt upp ångspärr för 2 veckor sedan innifrån, men jag antar att det är för tidigt för att se resultatet av detta ännu?

inkommande luft är 5c 80% och utgående luft är 6c 90% så det finns ju fukt i isoleringen fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.