Hej,

Någon som vet hur värmekurvans kopplingsdifferens som hittas under 1.4 (service meny) på en IVT 490 fungerar?

Fabriksvärde är på 5 grader men kan höjas till max 15 grader. Jag har golvvärme och värmekurva 1.0. Då ska vid 0 grader skickas ut 23,2 grader på framledningstemp. Jag upplever att när shunten börjar öppna för att nå börvärdet på framledningen då börjar GT3:3 att sjunka. Och kompressorn kommer inte igång förrän denna temp har sjunkit ganska rejält typ 26-27 grader. Därför tror jag att kopplingsdifferensen på 5 grader innebär just att kompressorn inte startar förrän det är 5 grader på GT3:3 till börvärde på framledningstemp, stämmer det?

Jag skulle gärna vilja att kompressorn startar tidigare. Som det är nu blir det för sent för då kanske gör man också ett uttag av varmvatten och då har även GT3:2 hunnit sjunka såpass att elpatronen måsta kicka in. Hade kompressorn inte väntat så länge så hade man kunnat undvika detta.
 
Det värdet betyder hur mycket runt börvärdet som temperaturen tillåts flukturera, dvs den kan vara 5 grader kallare eller varmare utan omedelbar åtgärd, och behövs för att jämna ut gången. Du ska inte sänka den men kan höja för längre gångtider, men om du inte vet hur detta värde slår beroende av utomhustemperatur och värmebehov så låt den stå på 5. Du tvingar i vissa fall kompressorn gå utan att göra nytta vid högre värden. Om du vill tvinga fram längre gångtider på kompressorn så kan du blockera tillskott istället (ända fram tills det blir för kallt för dig) då får du oftast en ok besparing. Och ja vv-spets kommer ändå att göras med elpatron trots att den är blockerad, vid larm där kompressorn stannar så går elpatron in också trots att den är ”blockerad”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
B Byggarebob007 skrev:
Det värdet betyder hur mycket runt börvärdet som temperaturen tillåts flukturera, dvs den kan vara 5 grader kallare eller varmare utan omedelbar åtgärd, och behövs för att jämna ut gången. Du ska inte sänka den men kan höja för längre gångtider, men om du inte vet hur detta värde slår beroende av utomhustemperatur och värmebehov så låt den stå på 5. Du tvingar i vissa fall kompressorn gå utan att göra nytta vid högre värden. Om du vill tvinga fram längre gångtider på kompressorn så kan du blockera tillskott istället (ända fram tills det blir för kallt för dig) då får du oftast en ok besparing. Och ja vv-spets kommer ändå att göras med elpatron trots att den är blockerad, vid larm där kompressorn stannar så går elpatron in också trots att den är ”blockerad”.
Tack för svaret. Men varför startar inte kompressorn även om tempen på G3:3 har sjunkit så mycket som 27 grader. Det har alltså passerat de 5 graderna och kompressorn borde komma igång men det gör inte.
 

Bästa svaret

Arvida Arvida skrev:
Tack för svaret. Men varför startar inte kompressorn även om tempen på G3:3 har sjunkit så mycket som 27 grader. Det har alltså passerat de 5 graderna och kompressorn borde komma igång men det gör inte.
Grattis till dig om du klarar dig på kurva 1,0! De flesta behöver upp mot 2,0. Jag ska säga att det beskrivs lite osäkert med spridningen i kopplingsdiff. Antingen är det 5 grader plus minus eller så är det 5 grader spridning totalt dvs 2,5 grader åt vardera hållet. När jag kollat mina värden under en period så lutar jag åt plus minus 2,5 grader. Om du har begärd framledning på ex 20,5 så bör kompressorn starta vid 23 grader på GT3:3. Eller om det är plus minus 5 på 25,5. På min verkar det vara 2,5 diff åt vardera hållet då jag har 5 i inställt värde. Kolla vidare, men tentativt låter det som att den sköter sig som förväntat.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Ett annat sätt att få kompressorn att jobba mer är att höja temperaturen på varmvattnet. Mina experiment landade på 56 grader (52 är fabriksvärde). Då har jag nästan alltid högt även på GT3:3 (35-45) vid framledning begärd på 23 grader så länge det inte är kallt. Tror att den längre gångtiden på vv smittar av sig på värmevattnet också, ger mer buffert så att kompressorn går längre tider men också vilar längre perioder däremellan.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Detta förutsätter att elpatron är urkopplad också, annars går den lite då och då helt i onödan.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Tackför fo
B Byggarebob007 skrev:
Grattis till dig om du klarar dig på kurva 1,0! De flesta behöver upp mot 2,0. Jag ska säga att det beskrivs lite osäkert med spridningen i kopplingsdiff. Antingen är det 5 grader plus minus eller så är det 5 grader spridning totalt dvs 2,5 grader åt vardera hållet. När jag kollat mina värden under en period så lutar jag åt plus minus 2,5 grader. Om du har begärd framledning på ex 20,5 så bör kompressorn starta vid 23 grader på GT3:3. Eller om det är plus minus 5 på 25,5. På min verkar det vara 2,5 diff åt vardera hållet då jag har 5 i inställt värde. Kolla vidare, men tentativt låter det som att den sköter sig som förväntat.
B Byggarebob007 skrev:
Grattis till dig om du klarar dig på kurva 1,0! De flesta behöver upp mot 2,0. Jag ska säga att det beskrivs lite osäkert med spridningen i kopplingsdiff. Antingen är det 5 grader plus minus eller så är det 5 grader spridning totalt dvs 2,5 grader åt vardera hållet. När jag kollat mina värden under en period så lutar jag åt plus minus 2,5 grader. Om du har begärd framledning på ex 20,5 så bör kompressorn starta vid 23 grader på GT3:3. Eller om det är plus minus 5 på 25,5. På min verkar det vara 2,5 diff åt vardera hållet då jag har 5 i inställt värde. Kolla vidare, men tentativt låter det som att den sköter sig som förväntat.
Tack för förklaringen. Nu förstår jag varför den beter sig så som den gör 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.